Tilbage til hjemmesiden
Få vores nyheder på mail

KIA med verdens første læringsbaserede Smart Cruise Control Teknologi

Nyhed   •   Okt 23, 2019 09:30 CEST

Verdens første intelligente læringsbaserede Smart Cruise Control (SCC-ML), inkorporerer den enkelte førers køremønstre i bilens selvkørende funktion

Fredericia, den 23. oktober 2019 – KIA har annonceret udviklingen af verdens første intelligente læringsbaserede Smart Cruise Control (SCC-ML) - en teknologi, der inkorporerer den enkelte førers køremønstre i bilens selvkørende funktion, hvilket skaber en brugerdefineret oplevelse for føreren.

Teknologien, er den første af sin slags i branchen, til at inkorporere kunstig intelligens (AI) i funktionen; Advanced Driver Assistance System (ADAS). Systemet er planlagt til implementering i fremtidige KIA modeller.

En almindeligt Smart Cruise Control (SCC) muliggør en væsentlig selvkørende funktion til ADAS: opretholdelse af afstand til køretøjet foran, mens du kører med den hastighed, der er valgt af føreren.

SCC-ML kombinerer AI og SCC i et system, der identificerer og lærer af førerens køremønstre og vaner. På den måde afspejler Smart Cruise Control automatisk førerens køremønster.

I Smart Cruise Control justerer føreren manuelt køremønstre, f.eks. afstanden til den forankørende bil og accelerationen. Uden AI teknologi har det ikke været muligt at finjustere indstillingerne for at imødekomme førerens individuelle præferencer.

Eksempelvis forekommer det, at den samme fører accelererer forskelligt i miljøer med høj hastighed, mellemhastighed og lav hastighed afhængigt af omstændighederne, men teknologien har ikke hidtil kunne tilpasse sig førerens køremønster. Det vil sige, at når Smart Cruise Control blev aktiveret og bilen kørte på en anden måde, end føreren ville have foretrukket, kunne det i nogen tilfælde resultere i en modvilje mod at bruge teknologien, fordi det fik føreren til at føle sig usikker.

KIAs SCC-ML fungerer som følger: Først skaffer sensorer, såsom frontkameraet og radaren, konstant køredata og sender dem til den centraliserede computer. Derefter udtrækker computeren, ved hjælp af kunstig intelligens, relevante detaljer fra den indsamlede data for at identificere førerens køremønstre.

Køremønsteret kan kategoriseres i tre dele: afstand til forankørende, acceleration (hvor hurtigt den accelererer) og reaktivitet (hvor hurtigt den reagerer på kørselsforholdene). Derudover betragtes kørselsforhold og hastighedsbegrænsninger også.

Forskellige køremønstre vil gøre sig gældende under forskellige forhold. Eksempelvis en kort afstand til det forankørende køretøj under langsom bykørsel, og en længere afstand, når du kører i højere fart på eksempelvis motorvej. I betragtning af disse forskellige betingelser foretager SCC-ML en analyse for at skelne mellem mere end ti tusinde forskellige mønstre og udvikler herved en fleksibel Smart Cruise Control-teknologi, der kan tilpasse sig alle køremønstre.

Oplysningerne om køremønstre opdateres regelmæssigt med sensorer, hvilket afspejler førerens seneste kørestil. Derudover er SCC-ML programmeret specifikt til at undgå at lære usikre køremønstre, hvilket øger dets pålidelighed og sikkerhed.

Med det kommende Highway Driving Assist-system, der automatisk assisterer med at skifte bane, opnår SCC-ML niveau 2,5 for selvkørende teknologi.