Tilbage til hjemmesiden
Få vores nyheder på mail

KIA oplever stor fremgang i kundetilfredshedsanalyse

Nyhed   •  Apr 28, 2017 15:41 CEST

KIA ejerne bliver stadig mere tilfredse

Fredericia, den 28. maj 2017 – FDM’s årlige Autoindex undersøgelse er netop blevet offentliggjort, og KIA er endnu engang blandt de bilmærker, som oplever stor fremgang. Hos KIA kan de glæde sig over, at mærket fortsætter sin positive udvikling – og at de på købsoplevelsen hos forhandleren er højdespringer i forhold til de øvrige bilmærker med en fremgang på 1,5 % i forhold til sidste års resultat.

De danske bilejere er faktisk generelt tilfredse forbrugere. Det vil sige, at scoren på Autoindex ikke har de store udslag. Der er ca. 100 point fra top til bund, ser man på det totale resultat for Autoindex 2017. Det er dog de færreste bilmærker, der vækster lige så hurtigt som KIA.

Siden 2011 har KIAs danske forhandlernetværk og hele eftermarkedsdelen været igennem en gennemgribende optimering, for at løfte hele kundeoplevelsen. Samtidig er der også sket rigtig meget med produktet. Det afspejler sig tilsyneladende også i Autoindex undersøgelsen – siden 2011 er det stort set kun gået fremad for KIA.

KIA er i perioden siden 2011 vækstet med 5,93 % i det totale Autoindex fra index 776 til 822 – kun overgået af Mercedes. Det er især oplevelsen på KIAs værksteder, der har flyttet sig. Siden 2011 har KIA haft en fremgang på 9,77 %. De seneste par år er købsoplevelsen også kommet godt med. Efter Autoindex 2017 har KIA flyttet sig 4,18 % i positiv retning fra index 813 i 2011 til 847 i år. Kun BMW har været i stand til at flytte sig ligeså ekspansivt i perioden.

Director, Marketing & Customer Quality; Rasmus Haar Aagaard udtaler: ”Der er ingen tvivl om, at KIA har flyttet sig gevaldigt på alle parametre de seneste år, og heldigvis er det ikke gået vores kunder ubemærket hen. Ser vi på udviklingen i Autoindex for de sidste 6 år, er KIA ét af de mærker, der har flyttet sig mest i positiv retning. Hos KIA arbejder vi struktureret med at forbedre hele kundeoplevelsen. Vi skal kontinuerligt udvikle os og blive bedre, så vi lever fuldt ud op til den kvalitet vi i dag leverer i alle vores bilmodeller.”

Note til redaktøren:

FDM’s Autoindex er udarbejdet af konsulentvirksomheden Loyalty Group på baggrund af knap 41.000 danske bilejere, som ved hjælp af mere end 200 detaljerede spørgsmål vurderer deres bil, forhandler og værksted. Spørgsmålene besvares på en skala fra 1 – 7, der omregnes til indekspoint op til 1000. Herefter bliver den totale score i Autoindex beregnet ud fra 4 kategorier; Loyalitet overfor bilmærket, værkstedets kompetencer, forhandlerens kompetencer og bilens komfort og kvalitet. Hvoraf de første 3 kategorier hver vægter 20 %, og den sidste hele 40 %.