Tilbage til hjemmesiden
Få vores nyheder på mail

KIA præsenterer den opgraderede Niro Hybrid og Plug-in Hybrid i Geneve

Nyhed   •   Feb 28, 2019 09:00 CET

Den opgraderede Niro er blandt de første KIA modeller i Europa med mærkets innovative UVO CONNECT-telematiksystem**

28. februar 2019 – KIA Motors har foretaget en række forbedringer af Niro, som er den mest solgte eldrevne crossover blandt mærkets lav-emissions-modeller. De opgraderede Hybrid- og Plug-in Hybrid-modeller får verdenspremiere den 5. marts 2019 på den internationale biludstilling i Geneve.

Niro, som kombinerer de praktiske crossover-egenskaber med ultra lave emissioner, er blevet forbedret i 2019-udgaven med nyt udvendigt design, et mere elegant interiør i høj kvalitet og nye farvemuligheder til kabinen. Hybrid- og Plug-in Hybrid-modellerne byder også på KIAs avancerede, nye UVO CONNECT-telematiksystem, som giver bilen flere opkoblede funktioner.**

Siden salget af Niro startede i 2016 er der solgt over 270.000 eksemplarer af Niro på verdensplan, og over 100.000 af dem er solgt i Europa. Crossoveren Niro var KIAs femte mest solgte model i Europa i 2018, hvor salget steg med 33 % til 45.255 biler – inklusive 34.642 hybrid-modeller og 9.951 Plug-in Hybrid-modeller. Niro-modelrækken bliver komplet med lanceringen af den eldrevne e-Niro i løbet af første kvartal 2019.

Emilio Herrera, som er Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe, udtaler følgende: “Niro er blevet en vigtig vækstmodel for KIA i Europa, og den er en hjørnesten i vores strategi for elbiler. Bilens cool crossover-design, store alsidighed og lave emissionstal og driftsomkostninger gør den attraktiv både som privatbil og firmabil. Nye forbedringer af kvaliteten og designet samt integreringen af vores opkoblede UVO-system vil gøre Niro-familien endnu mere attraktiv.”

Salget af de opgraderede KIA Niro Hybrid- og Niro Plug-in Hybrid-modeller starter i Danmark på den anden side af sommerferien 2019. Som noget unikt blandt alle hybridbiler i Europa sælges Niro med KIAs brancheførende garanti på 7 år/150.000 km som standard.

Opfrisket udvendigt design

Den opgraderede KIA Niro beholder sit flotte crossover-design, men byder på en række designmæssige opdateringer. Med det opfriskede design nærmer Hybrid- og Plug-in Hybrid-modellerne sig den nye komplet eldrevne e-Niros look.

Niro beholder sit markante design og den ikoniske ”tiger nose”-kølergrill, men nye kofangere både foran og bagpå giver bilen et mere udtryksfuldt look og en mere selvsikker fremtoning på vejen. De standardmonterede projektionsforlygter har fået et nyt design, som integrerer KIAs unikke ”ice cube”-design, og køberne kan vælge full LED-forlygter som ekstraudstyr. Kofangerne har integrerede nye LED-dagskørelys i dobbeltpil-design under forlygterne, og LED-tågeforlygter fås som ekstraudstyr.

Bag på bilen giver nydesignede LED-lygter Niro en mere markant og moderne lyssignatur. Det nye kofangerdesign fuldendes af et sølvfarvet bundskjold og har nye lysreflekser og tågebaglygter i hjørnerne.

Niro Hybrid giver nu køberne endnu flere individualiseringsmuligheder med to forskellige typer 16” alufælge og helt nye 18” to-farvede diamantslebne alufælge. Niro Plug-in Hybrid fås med nydesignede 16” alufælge med mørkegråt indlæg, der bidrager til bilens unikke fremtoning og design.

En premiumfølelse i kabinen og nye farvekombinationer

I kabinen har KIA introduceret en række visuelle og materiale-mæssige opgraderinger, der styrker indtrykket af en bil i premium klassen og øger kabinekvaliteten.

Øverst har instrumentpanelet en finish med en blød belægning i høj kvalitet, mens den forreste del og instrumentpanelet har en elegant finish i sort højglans med dekor i sølv eller satinkrom. KIA introducerer desuden en ny 10,25” TFT-LCD-widescreen (ekstraudstyr) til hoveddisplayet og en 7,0” TFT-Supervision-instrumentenhed til føreren. Som standardudstyr har bilen et infotainmentsystem med 8,0” touchscreen og en 4,2” TFT-instrumentenhed.

Niro-modelrækken fås nu med nye individualiseringsmuligheder i form af to farvepakker. Afhængigt af bilens udstyr og det pågældende land kan Niro udstyres med farvepakkerne Red-Orange eller Plum, der giver kabinen et farvemæssigt løft. Farvepakken Red-Orange omfatter kontrastfarver på alle dele af indtrækket i en varm rød nuance med matchende farvedekor i rød-orange på instrumentpanelet. Farvepakken Plum omfatter nyt mørkerødt perforeret læderindtræk med syninger i en varm lilla på sæderne og i resten af kabinen, et nyt mørkerødt armlæn i dørene og dekor i satinkrom på instrumentpanelet.

Kabinen giver også førerne en mere medrivende køreoplevelse med gearskiftekontakter på rattet. Både Niro Hybrid og Plug-in Hybrid er udstyret med en effektiv 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, der giver mere direkte og omgående respons i forhold til de traditionelle elektroniske CVT-gearkasser, der er monteret i andre hybridbiler.

KIA udstyrer nu de nye Niro Hybrid- og Plug-in Hybrid-modeller med en ny elektronisk parkeringsbremse, der ledsages af større bremser på bilens baghjul, hvilket forbedrer bremseevnen under alle forhold.

KIA introducerer det innovative UVO CONNECT-telematiksystem**

Niro er blandt de første KIA modeller i Europa med mærkets innovative UVO CONNECT-telematiksystem**, som forbinder førerne med verden omkring dem for at forsyne dem med opdaterede informationer under kørslen.

KIA introducerer UVO CONNECT-telematiksystemet i Hybrid- og Plug-in Hybrid-versioner i Niro-modelrækken, men teknologien vil blive implementeret i de enkelte europæiske lande løbende. Vi har endnu ikke et konkret tidspunkt for lancering af UVO Connect i Danmark. 

UVO CONNECT, som betjenes via den 10,25” store touchscreen (ekstraudstyr) og ejerens smartphone, byder på et nyt KIA Live-system, som bruger et separat SIM-kort til at modtage og opdatere livedata. Det giver ejerne adgang til direkte trafikinformationer, vejrudsigter, points of interest, brændstofpriser og oplysninger om parkering – inklusiv pris, placering og tilgængelighed. Niro Plug-in Hybrid-modellerne giver også informationer om ladestationer – fx placering, tilgængelighed og tilslutningskompatibilitet.

Det andet element i UVO-systemet er UVO-appen, som er designet til Android- og Apple-smartphones. Appen leverer diagnosedata om bilen og dennes køreture. Appen giver også ejerne mulighed for at aktivere en række fjernbetjente funktioner og features. Afhængigt af land kan brugerne på afstand sende ruteinformationer til deres bil, før en køretur påbegyndes, tjekke bilens placering og få adgang til bilrapporter og diagnoseinformationer.

Navigationssystemet med 10,25” touchscreen omfatter som standard Bluetooth med mulighed for flere tilslutninger, så personerne i bilen kan tilslutte to mobile apparater på samme tid, og Apple CarPlay og Android Auto. Med den avancerede funktion med opdelt skærmbillede kan brugerne betjene eller overvåge forskellige features på samme tid, og skærmen kan tilpasses individuelt med en række forskellige widgets. Det giver føreren mulighed for at have et enkelt display (fx navigation eller information om drivlinjen) eller kombinere flere elementer på skærmen på samme tid. Det betyder, at føreren kan følge navigationsanvisninger eller holde høje med energiflowet i hybriddrivlinjen, mens passagererne samtidigt kan vælge deres yndlingssange eller tjekke vejrudsigten. Niro-modellerne tilbydes også med det nuværende infotainmentsystem med 8,0” touchscreen.

Teknologien er blevet udviklet, så den overholder den seneste GDPR-lovgivning (det generelle databeskyttelsesregulativ) og dermed sikrer det højeste niveau af privatliv og databeskyttelse.

Nye sikkerhedsteknologier er tilgængelige

Med den opgraderede Niro introduceres en række nye aktive førerassistentsystemer. Intelligent fartpilot fås allerede nu, og nu tilbydes den opgraderede Niro Hybrid og Plug-in Hybrid desuden med Stop & Go-funktion. Med intelligent fartpilot med Stop & Go følger Niro det forankørende køretøj, og nu kan systemet standse bilen helt, hvis trafikken går helt i stå, hvorefter bilen igen sætter i gang, når køretøjet foran begynder at køre.

Lane Following Assist, som er KIAs ”Level Two”-teknologi til selvkørende biler, er for første gang også tilgængelig til Niro Hybrid- og Plug-in Hybrid-modellerne efter lanceringen i den eldrevne e-Niro. Denne teknologi følger de forankørende køretøjer i trafikken og registrerer vognbanelinjerne, så Niro bliver i sin vognbane på motorvejen. Systemet styrer acceleration, opbremsning og styretøj afhængigt af rækken af forankørende køretøjer, og det anvender eksterne sensorer til at opretholde en sikker afstand til det forankørende køretøj og til at hjælpe føreren ved vognbaneskift. Lane Following Assist fungerer mellem 0 og 180 km/h.

Niro tilbydes fortsat med et omfattende udbud af aktive sikkerhedsteknologier. Afhængigt af bilens specifikationer omfatter de Frontassistent til undgåelse af kollisioner, vognbaneassistent, træthedsregistrering, fjernlysassistent, advarsel om biler i den blinde vinkel, advarsel om tværgående trafik bagved og intelligent hastighedsadvarsel samt den nye elektroniske parkeringsbremse og større bremseskiver i bag.

Praktisk, effektiv og medrivende at køre

Med komplet uafhængigt hjulophæng forrest og bagest og en velfungerende 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse byder KIA Niro Hybrid og Plug-in Hybrid på en fin balance mellem kørekomfort og medrivende køreegenskaber.

Crossover-konstruktionen, som er unik blandt hybridbiler på samme prisniveau, betyder, at ejerne får masser af plads i kabinen og stor bagagerumskapacitet med fleksibel opbevaringsplads. Modsat mange andre hybridbiler fås Niro med en anhængerpakke som ekstraudstyr, og så kan bilen trække en anhænger med en vægt på op til 1.300 kg (med bremser).

Niro drives af en effektiv 1,6-liters GDi-motor (gasoline direct injection), som er kombineret med et litium-ion polymer-batteri på enten 1,56 kWh (Niro Hybrid-modeller) eller 8.9 kWh (Plug-in Hybrid-modeller). For Niro Hybrid er CO2-emissionerne helt ned til 99,8 g/km (ved blandet kørsel i henhold til WLTP), og emissionerne fra Plug-in Hybrid-modellerne er helt ned til 31,3 g/km (blandet kørsel i henhold til WLTP). Niro Plug-in Hybrid har en rækkevidde på op til 65 km i ren eldrift – eller en elektrisk rækkevidde på 49 km ved blandet kørsel i henhold til WLTP*.

Noter til redaktøren

*Disse tal er målsætninger og kan blive ændret. Vi afventer de endelige godkendelser forud for starten på salget af den opgraderede Niro Hybrid og Niro Plug-in Hybrid.

**UVO Connect bliver introduceret i etaper fra land til land, og Danmark er desværre ikke blandt de første lande. Nærmere information følger, når UVO Connect er tilgængeligt i Danmark.