Tilbage til hjemmesiden
Få vores nyheder på mail

KIA præsenterer modelprogrammet på den nye e-Soul

Pressemeddelelse   •   Maj 03, 2019 13:00 CEST

Hipster Cool eller outrer? - Den nye KIA e-Soul er funktionel, dynamisk, innovativ og starter fra kr. 269.999,-

Fredericia, den 3. maj 2019 – Den nye KIA e-Soul byder på lang rækkevidde og nul emissioner i det urbane crossover-segment fra kr. 269.999,-.

Hipster Cool eller Outrer? Uanset om man kan lide designet eller ej, kommer man ikke uden om, at den nye e-Soul fra KIA er et godt bud på en elbil til helt almindelige danske bilkøbere. e-Soul viderefører forgængermodellernes ikoniske design og legesyge karakter, og i Europa fås den udelukkende som elbil med mulighed for at vælge mellem to nul-emissions-drivlinjer med lang rækkevidde. Den nye generation af batteripakker til den nye e-Soul er op til 30 % mere energieffektive end Europas mest solgte elbil på nuværende tidspunkt.

e-Soul viderefører de styrker, der har kendetegnet tidligere generationer af modellen, med fremragende værdi for pengene, et rummeligt interiør til fem personer, god plads og stor alsidighed. Som alle KIA modeller vil den nye e-Soul blive solgt med KIAs unikke garanti på 7 år/150.000 km, som også omfatter bilens elmotor og batteripakke.

Modelprogrammet

e-Soul bliver lanceret i Danmark i tre modelvarianter - Vision, Comfort og Advance. Vision modellen med en rækkevidde på 276 km og en batteripakke på 39,2 kWh koster kr. 269.999,-. Indstigningsvarianten er yderst veludstyret med bl.a. 17" alufælge, elektronisk P-bremse, dual LED forlygter, aut. lysregulering, LED kørelys, LED tågelygter foran, LED baglygter, el-justerbare sidespejle m. varme, skid plate i sølv bag, elruder foran og bagved, armlæn foran, bagagerumspakke, Start/Stop knap, 7" audio display, eCall nødopkald, 7" supervision instrument, adaptiv fartpilot, drive mode selection, paddle shift, vognbaneassistent, aut. nødbremse m. fodgængerregistrering, manuel fartgrænseassistent, bakkamera m. dynamisk linjeføring, LFA udvidet vejbaneassistent og aut. klimaanlæg.

Ønsker man en e-Soul med rækkevidden på 452 km, kan man få en Comfort fra kr. 324.999,-. Udover udstyret i Vision, har den yderligere Battery heating system, varmepumpe, privacy glass, sædevarme foran, læderrat, varme i rattet, parkeringsensor i bag, lys v. makeupspejle.

Advance modellen koster kr. 339.999,-. Her får kunden udover ovennævnte satin krom dørhåndtag (indvendigt), krom dørhåndtag (udvendigt), high glossy center facia, læder på instrumentbord over rattet, 10.25" infotainment system med navigation, Harman/Kardon højtalere, diskanthøjtaler, aut. nedblændeligt bakspejl, sidespejle i high glossy farve, el-foldbare sidespejle, sæder i delkunstlæder, parkeringsensor foran, regnsensor, trådløs telefonopladning (med udvalgte telefoner).  

Inkluderet i prisen på alle 3 modelvarianter er installation af en standard Clever ladeboks i hjemmet til 3,7 kw. Månedligt Clever abonnement med fri opladning både hjemme og på Clevers ladenetværk koster kr. 599,-. Der er mulighed for at købe en Clever ladeboks til 7,2 kw, så man kan lade bilen hurtigere op i hjemmet. Merprisen for en 7,2 kw ladeboks er kr. 6.000,-.

Opdatering af et ikon – et markant, friskt design

Frisk, funky og markant – den nye e-Soul er en hyldest til det ikoniske design og den legesyge karakter fra første og anden generation. Med nydesignede linjer, skarpe detaljer og tekniske lysmæssige højdepunkter er den nye e-Soul den mest futuristiske, ungdommelige og innovative udgave af bilen indtil nu.

Alle udvendige dele af e-Soul er nye, men bilen kan alligevel genkendes med det samme, fordi den er tro mod forgængermodellernes kasseformede design. Dens urbane crossover-design er blevet styrket med elegante full-LED-forlygter, der er integrerede i det øverste ”bryn”, som forløber langs fronten på den 1.800 mm brede bil. Den forreste og bageste kofanger og et panel i stedet for en kølergrill giver bilen en elegant, aerodynamisk fremtoning. Ladetilslutningen er placeret bag et lille panel forrest på bilen. LED-tågeforlygter i plankestil under forlygterne erstatter de runde lygter på den tidligere Soul EV.

Set i profil er e-Souls kasseformede silhuet stadig tydelig, men diskrete tilpasninger af bilens proportioner og detaljer giver bilen en mere selvsikker fremtoning. Med en længde på 4.195 mm er den nye e-Soul 55 mm længere end forgængermodellen, og den har en akselafstand på 2.600 mm (+30 mm) og et 15 mm længere overhæng foran. 

Den nye e-Soul fås i syv enkeltfarvede lakeringer og syv to-farvede kombinationer, der blander lyse karrosserifarver med metallaknuancer på taget og sidespejlene.

For 9.999,- kan kunderne tilvælge en SUV-pakke, som løfter e-Souls design med tilføjelsen af bredere hjulkasser og sideskørter samt et bundskjold under den forreste kofanger.

Lang rækkevidde, nul emissioner – vælg mellem to komplet elektriske drivlinjer

I Europa vil den nye KIA e-Soul udelukkende blive solgt som elbil, og kunderne kan vælge mellem to komplet eldrevne nul-emissions-drivlinjer alt efter behov og budget.

Førerne kan vælge en motor med lang rækkevidde (64 kWh) og en motor med standardrækkevidde (39,2 kWh). Uanset hvilken version man vælger, er den nye e-Soul yderst støjsvag. Samtidig har den en langt bedre rækkevidde. Præstationerne på vejen er også blevet forbedret med væsentligt kraftigere elmotorer, der leverer et drejningsmoment på 395 Nm – 39 % mere end dens forgænger (285 Nm).

Desuden byder KIAs nye generation af litium-ion polymer-batteripakker på større energikapacitet end batterierne i mange andre elbiler uanset pris. Energitætheden i battericellerne er 250 Wh/kg, hvilket opnås ved hjælp af en ny cellekemi. Det betyder, at cellerne kan lagre 25 % mere energi inden for en defineret volumen i forhold til batteripakken i den udgående Soul EV med en energitæthed på 200 Wh/kg. Derfor har KIA kunnet holde batteripakken så kompakt og let som mulig, mens bilens nul-emissions-rækkevidde har kunnet øges enormt i forhold til forgængermodellen og andre elbiler på markedet.

64 kWh-batteripakken er kombineret med en elmotor med 204 hk (150 kW), hvilket forbedrer e-Soul’ens ydelse med 84 % i forhold til den udgående Soul EV (81,4 kW / 110 hk). e-Soul med den største batteripakke får en rækkevidde på op til 452 km på en enkelt opladning – ved blandet kørsel i henhold til WLTP, med et energiforbruget på blot 157 Wh/km – dermed er den 24 % mere effektiv end batteripakken i den aktuelt mest solgte elbil i Europa. Ved ren bykørsel kommer energiforbruget i e-Soul med 64 kWh-batteripakken helt ned på 109 Wh/km (bykørsel i henhold til WLTP).

Med drivlinjens maksimale drejningsmoment på 395 Nm tilgængelig fra start, accelererer e-Soul med 64 kWh batteripakken fra 0-100 km/t på kun 7,9 sek.

Batteripakken på 39,2 kWh i modeller med standardrækkevidde forsyner en effektiv elmotor med 136 hk (100 kW) Med et maksimale drejningsmoment på 395 Nm og 23 % højere ydelse end i den udgående Soul EV betyder den markant forbedrede batterieffektivitet, at e-Soul med standardrækkevidde kan køre op til 276 km på en enkelt opladning. Energieffektiviteten er på 156 Wh/km (blandet kørsel i henhold til WLTP) og dermed 30 % mere effektiv i forhold til Europas mest solgte elbil – den er således en af de mest energieffektive elbiler i verden.

Et kombineret opladningssystem (CCS) med jævnstrømslynoplader er standardudstyr i begge modeller, så opladning kræver kortere stop. Begge batteripakker kan oplades fra 20 % til 80 % af kapaciteten på kun 42 min. med en 100 kW jævnstrømslynoplader.

e-Soul er udstyret med en række teknologier til genindvinding af energi med henblik på at maksimere rækkevidden. Teknologierne omfatter KIAs effektive varmepumpesystem, som udnytter restvarme fra bilens kølesystem. Desuden omfatter de KIAs innovative individuelle ventilations- og airconditionanlæg, som afbryder kabineventilationen til alle siddepladser undtagen førerpladsen – modsat andre systemer, der blot leder luft til åbne luftdyser i kabinen.

Som standardudstyr har e-Soul også KIAs innovative intelligente regenererende bremsesystem, som betjenes med skiftekontakter bag rattet. Systemet gør det muligt for førerne at nedsætte bilens hastighed og genindvinde kinetisk energi med henblik på at maksimere rækkevidden og effektiviteten. Førerne kan vælge mellem fem forskellige niveauer af regenererende opbremsning (ingen, 1-3 eller ”enkeltpedal”-indstilling), afhængigt af hvilket niveau af energigenindvinding de ønsker fra bremsesystemet. Systemets ”enkeltpedal”-indstilling gør det også muligt for bilen at genindvinde et maksimalt niveau af energi fra bremsesystemet, og førerne kan endda bremse bilen blidt uden at træde på bremsepedalen. Det intelligente regenererende bremsesystem kan også automatisk tilpasse bremseeffekten, hvis det registrerer, at det forankørende køretøj sætter hastigheden ned, hvilket giver en mere komfortabel og afslappet kørsel – især på stejle nedkørsler. Et Smart Eco Pedal Guide-display i instrumentenheden holder desuden føreren opdateret med batteriforbruget i realtid baseret på input fra speederen.

Et lavt tyngdepunkt og komplet uafhængigt hjulophæng leverer stabile køreegenskaber

Den nye e-Soul er den første generation af Soul med komplet uafhængigt multilink-hjulophæng bagest. Det erstatter bagakslen med torsionsbro fra første og anden generation af bilen, hvilket giver bedre respons og gør bilen mere medrivende og komfortabel at køre. Undervognen er fintunet til at give stor stabilitet og medrivende køreegenskaber og absorbere små vibrationer ved kørsel med høj hastighed på dårlige vejbelægninger.

Bilens elektriske drivlinje betyder, at den har fordel af et lavere tyngdepunkt end mange biler med forbrændingsmotor. Den flade batteripakke er placeret lavt i kabinen og giver e-Soul et tyngdepunkt, der svarer mere til tyngdepunktet i en sedan eller en hatchback. Kombineret med en lidt bredere konstruktion end forgængermodellen byder e-Soul på maksimal stabilitet og køreglæde på snoede veje med minimal karrosserikrængning. Batteripakkens placering betyder, at størstedelen af drivlinjens vægt er placeret mellem akslerne, så vægten er relativt ligeligt fordelt. Det bidrager til at undgå understyring og giver lineære og forudsigelige køreegenskaber.

Desuden kan førerne med e-Souls Drive Mode Select-system tilpasse bilen til den ønskede kørestil eller vejforholdene. Førerne kan vælge mellem indstillingerne Normal, Eco, Eco+ og Sport. De to Eco-indstillinger optimerer bilens rækkevidde ved hjælp af forskellige strømbesparende tiltag, og i indstillingen Sport øges responsen fra styretøjet og elmotoren, så bilens dynamiske køreegenskaber maksimeres. I indstillingen Normal er der en perfekt balance mellem optimering af rækkevidde og dynamiske egenskaber.

Den nye e-Soul har et marginalt hurtigere styreudvekslingsforhold end forgængermodellen (nu 60 mm pr. ratomdrejning i forhold til 55 mm/omdr. i den tidligere model). Ændringerne gør bilen mere adræt og føreren får en mere dynamisk køreoplevelse.

Med offentliggørelsen af modelprogrammet, er KIA e-Soul nu tilgængelig på det danske marked. Se modelprogrammet på KIAs website www.kia.com

KIA Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 30 ansatte. Vi målretter vores modelprogram i hvert enkelt segment, så vi kan tilbyde kunden mest bil for pengene. KIAs dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som vi bakker op med vores unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – men fri km i de første 3 år). Hermed har KIA kunden et lavt niveau af omkostninger som bilejer. Den lange garanti sikrer samtidig én af de højeste restværdier i markedet.

KIA Import Danmark AS leverede i 2018 en rekordomsætning og det største overskud i mere end 10 år. Det danske bilmarked har bevæget sig i retning af større og bedre udstyrede biler samtidig med en hastigt stigende efterspørgsel på miljøvenlige biler. KIA Danmark har formået netop at øge salget i disse vækstsegmenter, og går ud af 2018 som det bedst sælgende plug-in hybrid mærke i Danmark for andet år i træk.