Tilbage til hjemmesiden
Få vores nyheder på mail

Rummelig crossover som ren elbil fra kr. 279.999,-

Pressemeddelelse   •   Jan 09, 2019 12:42 CET

KIA e-Niro kombinerer effektiv eldrift med en crossovers rummelighed og praktiske egenskaber fra kr. 279.999,-

Fredericia, den 9. januar 2019 – KIA Danmark kan nu fuldende det miljøvenlige Niro crossover-modelprogram med den nye komplet eldrevne e-Niro fra starten af marts til en indstigningspris på kr. 279.999,-.

KIA e-Niro kombinerer effektiv eldrift med en crossovers rummelighed og praktiske egenskaber. e-Niro tilbydes med to forskellige batteristørrelser: 39,2 kWh og 64 kWh. De har også forskellig ydelse - 136 hk i modellen med det lille batteri, og 204 hk i den med det store batteri.

Den store batteripakke på 64 kWh leverer en rækkevidde på op til 455 km på en enkelt opladning. Rækkevidden på den lille batteripakke er 289 km.

Modelprogrammet

e-Niro fås i 3 forskellige udstyrsvarianter. Indstigningsprisen på kr. 279.999,- er gældende for en Vision model med batteripakken på 39,2 kWh og en rækkevidde på 289 km. Modellen er udstyret med bl.a. aut. nødbremse m. fodgængergenkendelse, adaptiv fartpilot, 17” alufælge, aut. fjernlys, aut. lysregulering, bakkamera, indtræk i delkunstlæder, smart key, 7” audio display, Apple CarPlay m. stemmestyring, vejbaneassistent, bakkestartassistent, træthedsregistrering, 2-zoners klimaanlæg, sædevarme i forsæder, projektionsforlygter, LED kørelys foran, LED baglygter, bluetooth, 230V nødkabel, battery heating system og regenererende bremsesystem.

Man skal op i en Comfort model for at få batteripakken på 64 kWh og en rækkevidde på 455 km. Comfort modellen koster kr. 334.999, som udover det store batteri inkluderer yderligere udstyr i form af bl.a. varmepumpe, 7” navigation, regnsensor, varme i rattet, TomTom Liveservices, parkeringssensor i bag, eco driving funktioner i navigationen og eljusterbare / el-indklappelige sidespejle m. varme og blink.

For yderligere kr. 15.000,- får man den højest udstyrede Advance model. Modellen har yderligere Bi LED forlygter, luftdyser i bag, parkeringssensor foran, sædevarme i bagsæder og trådløs telefonopladning.

Opladning

I en standardlader kan e-Niro lades op på cirka 9,5 time (6 timer for den lille batteripakke), mens en lader med en kapacitet på 100 kW kan fylde batteripakken med 80 procent strøm på 54 minutter.

Alle modeller leveres inklusiv en Clever ladeboks, så man kan starte hjemmefra hver dag med et fuldt opladt batteri.

Bilens design og rummelighed

e-Niro kombinerer de praktiske egenskaber og attraktiviteten fra en crossover med et elegant og aerodynamisk karrosseri. Med e-Niro behøver elbilskøberne ikke at give køb på hverken et fedt design eller alsidigheden. KIAs e-Niro adskiller sig fra de øvrige Niro modeller med en anderledes front med lukket kølergrill samt nye kofangere med blå dekorelementer. e-Niro er ligeledes udstyret med 17” alufælge som standard og den fås i 10 forskellige lakfarver.

Karrosseriet er 1.805 mm bredt og 1.560 mm højt, hvilket er ensbetydende med maksimal lofthøjde og skulderplads i hele kabinen. Med en længde på 4.375 mm byder bilen på 451 l (VDA) i bagagerummet – mere end de fleste plug-in-hybridbiler og elbiler. I bagagerummet er der et opbevaringsrum under bunden, hvor der er plads til at ejerne kan opbevare ladekablet.

Kabinen i e-Niro er en kombination af moderne design, masser af plads og teknologier, der supplerer bilens nul-emissions-drivlinje. Kabinen i e-Niro adskiller sig fra de øvrige Niro modeller med en række nye features og designelementer.

Den største ændring indvendigt i e-Niro er midterkonsollen, hvor den fysiske gearstang er erstattet af en ny ”shift by wire”-drejekontakt, der fungerer som gearvælger.

Særlige EV funktioner

e-Niro giver ejerne adgang til en række teknologier til optimering af batteriets effektivitet og forbedring af bilens rækkevidde.

Med regenererende bremseteknologi kan e-Niro genindvinde kinetisk energi og genoplade batteripakken i påløb og under opbremsning. Og en forudseende assistent-teknologi bruger navigationsoplysningerne til at justere niveauet for regenerering af energi afhængigt af vejens forløb.

Elmotoren behøver ingen gearkasse, men bilen er alligevel udstyret med to skiftekontakter i metal bag rattet. Med disse skiftekontakter kan føreren vælge mellem fem niveauer af energigenindvinding. Jo højere niveau føreren vælger, jo mere energi forsøger det regenererende bremsesystem at genindvinde.

Et automatisk regenererings-mode er også tilgængeligt. Det gør det muligt for bilen at justere niveauet for generering af kinetisk energi afhængigt af trafikforholdene forude ved hjælp af kameraerne fra den adaptive fartpilot.

I instrumentenheden kan man se antallet af kilometer sparet ved hjælp af e-Niros energigenereringssystemer for hver tur eller opladning.

e-Niro er også udstyret med et batterivarmesystem, som isolerer og opvarmer batteriet for at modvirke den negative effekt ved kolde temperaturer, mens batteriet oplades.

e-Niro med det store batteri er udstyret med en avanceret varmepumpe, som udnytter varmeenergien fra airconditionanlægget og de elektriske systemer. I stedet for udelukkende at trække på batteriet til opvarmning af kabinen genbruger varmepumpen varmeenergien til at øge effektiviteten af bilens varme-, ventilations- og airconditionanlæg (HVAC). 

e-Niro er også udstyret med et Drive Mode Select-system, så ejerne kan skræddersy deres køreoplevelse. Når der skiftes mellem indstillingerne Eco, Eco+, Normal og Sport, ændrer Driving Mode Select den kraft, der skal bruges til at styre bilen, og drivlinjens karakter ændres diskret. I indstillingen Eco maksimeres potentialet for større energieffektivitet ved at begrænse motorens maksimale drejningsmoment, reducere speederresponsen og gøre styreresponsen mere afslappet. Eco + -tilstanden justerer den maksimale hastighed og de energiforbrugende systemer (såsom HVAC) for at opnå den højest mulige energieffektivitet. Indstillingen Normal er den bedste indstilling til den daglige kørsel med en kombination af instinktiv effektivitet, præstationer og direkte styre- og speederrespons. I indstillingen Sport øges speederresponsen med mulighed for maksimal acceleration, og styretøjet bliver tungere og giver en mere direkte respons, så e-Niros dynamiske køreegenskaber kommer til sin ret.

KIA Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 30 ansatte. Vi målretter vores modelprogram i hvert enkelt segment, så vi kan tilbyde kunden mest bil for pengene. KIAs dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som vi bakker op med vores unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – men fri km i de første 3 år). Hermed har KIA kunden et lavt niveau af omkostninger som bilejer. Den lange garanti sikrer samtidig én af de højeste restværdier i markedet.

KIA Import Danmark AS leverede i 2018 en rekordomsætning og det største overskud i mere end 10 år. Det danske bilmarked har bevæget sig i retning af større og bedre udstyrede biler samtidig med en hastig stigende efterspørgsel på miljøvenlige biler. KIA Danmark har formået netop at øge salget i disse vækstsegmenter, og går eksempelvis ud af 2018, som det bedst sælgende plug-in hybrid mærke i Danmark for andet år i træk.