Nyhed -
KIA udvikler verdens første ICT Connected Shift System
Fredericia, den 20. februar 2020 – KIA Motors annoncerede i dag, at de har udviklet verdens første forudseende informations- og kommunikationsteknologi (ICT) Connected Shift System, hvilket gør det muligt for bilen automatisk at skifte til det optimale gear efter identificering af vej- og trafikforholdene forude. KIA planlægger at anvende teknologien i fremtidige modeller.
Under udviklingen af systemet indleverede udviklingsafdelingen omkring 40 større patenter i Sydkorea og Globalt.
Mens de teknologier, der bruges til automatisk gearskift, afhænger af chaufførernes præferencer, såsom Smart Drive Mode er tilgængelig på de fleste aktuelle KIA-modeller, er ICT Connected Shift System det første system, der automatisk skifter gear i henhold til vej- og trafikforhold.
ICT systemet bruger intelligent software i gearkassens kontrolenhed (TCU), der indsamler og fortolker aktuelt input fra underliggende teknologier, herunder 3D-navigationssystemet med et præcist kort over vejen samt kameraer og radar til bilens smart cruise control. 3D-navigationsinput inkluderer højdemeter, grader, krumning og en række vejforhold samt aktuelle trafikforhold. Radaren registrerer hastigheden og afstanden mellem bilen og øvrige med-trafikanter og et fremadrettet kamera giver information om vejbanen.
Ved hjælp af alle disse input forudsiger TCU’en det optimale gearskifte-scenarie for kørslen i realtid ved hjælp af en algoritme baseret på kunstig intelligens, og skifter gear i overensstemmelse hermed. F.eks. hvis der forventes en relativt lang distance ved lav fart, og radaren ikke registrerer hastighedsreguleringer i forhold til bilen foran, skifter gearkassen midlertidigt til neutral tilstand for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Da KIA testede en bil med ICT Connected Shift System på kurvede veje blev frekvensen af gearskift reduceret med cirka 43 procent sammenlignet med en bil uden systemet. Det resulterede i en reducering af bremseaktivitet med cirka 11 procent, hvilket minimerer slitage på diverse forbrugsdele.
Når der var behov for hurtig acceleration for at komme ind på en motorvej, skiftede køremodus automatisk til sporttilstand ved indfletningen, hvilket gjorde det lettere at følge trafikken. Efter indfletningen vendte bilen automatisk tilbage til sin oprindelige køremodus for en sikker og effektiv kørsel.
Derudover blev motorbremserne automatisk aktiveret efter slækkelse af gaspedalen ved registrering af hastighedsbump, ned ad bakke forløb og ved hastighedsbegrænsninger. Ændringerne i afstand fra den foran kørende bil blev observeret af den forreste radar for automatisk at justere til det passende gear, hvilket forbedrede kørekomforten.
Bilens forbedrede præstationer ved hjælp af tilpasning til vej- og trafikforhold i realtid, går også i tråd med den hastigt udviklende selvkørende teknologi. ICT Connected Shift System kan levere både forbedret brændstofeffektivitet og en stabil køreoplevelse i en nær fremtid, hvor selvkørende biler er en realitet.
KIA planlægger at videreudvikle ICT systemet til en endnu mere intelligent gearkasse-teknologi, der kan kommunikere med lyssignaler baseret på LTE- eller 5G-kommunikation og identificere førernes tendenser for en yderligere raffinering af gearskiftkontrollen.
”Biler udvikler sig fra enkle mobilitetsenheder til smarte mobilitetsløsninger,” sagde Byeong Wook Jeon, leder af Intelligent Drivetrain Control Research Lab. ”Selv en traditionel del af bilen, som drivlinjen, bliver en højteknologisk enhed optimeret til smart mobilitet gennem integration af ICT- og kunstig intelligens-teknologier.”