Tilbage til hjemmesiden
Få vores nyheder på mail

48 V-mildhybridteknologi og KIAs nye intelligente manuelle gearkasse til Ceed-familien

Pressemeddelelse   •   Aug 05, 2020 12:26 CEST

KIAs nye EcoDynamics+ diesel-mildhybriddrivlinje bidrager til en samlet brændstofeffektivitet og lavere driftsomkostninger for ejerne

Fredericia, den 5. august 2020 – KIA Motors introducerer nu den elektrificerede "EcoDynamics+" 48 V-diesel-mildhybriddrivlinje (MHEV) til alle Ceed-modeller. Den effektive nye drivlinje tilbydes til Ceed 5-dørs hatchback, Ceed SW stationcar, ProCeed shootingbrake og den urbane crossover XCeed.

EcoDynamics+-drivlinjen gør Ceed-familiens 1,6-liters "Smartstream"-dieselmotor mere effektiv og reducerer CO2-emissionerne og ejernes driftsomkostninger. Den nye drivlinje tilbydes både til de lavtydende og højtydende versioner af motoren, der yder henholdsvis 115 og 136 hk (ProCeed fås kun med motoren med 136 hk).

Lanceringen af mildhybridteknologien i Ceed-modellerne reducerer CO2-emissionerne med ca. 5-6 procent (WLTP ved blandet kørsel) afhængigt af karrosseri, gearkasse, motorydelse og bilens specifikationer. Vigtigst af alt forbliver motorens præstationer de samme med indførelsen af MHEV-teknologien, mens brændstofeffektiviteten forbedres.

KIA Ceed, Ceed SW, ProCeed og XCeed med EcoDynamics+ diesel-mildhybriddrivlinjer produceres på mærkets europæiske fabrik i Žilina i Slovakiet. KIA Import Danmark forventer i skrivende stund at udskifte alle Ceed diesel modeller med EcoDynamics+-modellerne i løbet af efteråret i år.

EcoDynamics+ diesel-mildhybrid-teknologien

MHEV-drivlinjen i Ceed-modellerne kombinerer KIAs 1,6-liters "Smartstream"-dieselmotor, som er mærkets mest miljøvenlige dieselmotor nogensinde, med KIAs EcoDynamics+ 48 V-MHEV-system, som maksimerer brændstofeffektiviteten med ekstra elektrisk drejningsmoment.

EcoDynamics+ er udviklet til at gøre forbrændingsmotorerne mere effektive under kørsel ved hjælp af elektrisk kraft, der leveres og rekupereres smidigt. Systemet supplerer motorens drejningsmoment med kraft fra et kompakt 48-volts litium-ion-polymerbatteri, og motorens ”standsetid” forlænges takket være en ny MHSG-enhed.

MHSG er forbundet med motorens krumtapaksel via en rem, og skiftet mellem motor- og generatorfunktion sker ubemærket. I ”motor”-funktionen under acceleration leverer MHSG ekstra elektrisk kraft for at reducere motorens belastning og emissioner. Når bilen decelererer, kan MHSG under visse forhold skifte til ”generator”-funktionen, hvor den rekupererer energi fra krumtapakslen til opladning af batteriet.

KIAs nye ”Smartstream” 1,6-liters CRDi-motor (common rail med direkte indsprøjtning) har Selective Catalytic Reduction (SCR) – en aktiv teknologi til emissionskontrol, som reducerer emissionerne markant. Motoren udleder derfor færre CO2-emissioner, partikler og NOx-emissioner endtidligere dieselmotorer fra KIA. Motoren fås med enten 115 eller 136 hk.

En intelligent manuel gearkasse med ”clutch-by-wire” øger effektiviteten yderligere

Ceed er en af de første modeller fra KIA, der sælges i Europa med mærkets nye intelligente manuelle gearkasse (iMT), som udelukkende anvendes til EcoDynamics+-mildhybridmodeller. ”Clutch-by-wire”-systemet bidrager til MHEV-systemets bedre brændstofeffektivitet og lavere CO2-emissioner, og samtidig fastholder det førerens engagement, som man kender det fra konventionelle manuelle gearkasser.

I stedet for mekanisk betjening af koblingen foregår betjeningen af koblingen i iMT’en helt elektronisk, og det hele er perfekt integreret i EcoDynamics+-drivlinjen. iMT fungerer ved hjælp af en MHSG, som standser motoren tidligere end KIAs Idle Stop & Go-start-stop-system, når man triller hen mod f.eks. et lyskryds for at standse. "Eco"-køreindstillingen, som er standard i Ceed, giver også mulighed for at køre med standset motor, når man kører i påløb med hastigheder på op til 125 km/h. Motoren genstartes umærkeligt, når føreren træder på speederen eller koblingspedalen. Systemet forbedrer MHEV'ens samlede brændstoføkonomi og reducerer CO2 -emissionerne med ca. 3 % under reelle kørselsforhold.

Det valgte gear er fortsat aktiveret, selv når motoren er standset. Ved hjælp af den ekstra kraft fra MHSG genstarter motoren i samme gear, så snart føreren træder ned på enten bremsepedalen eller speederen. Gearkassen genstarter motoren i frigear (med åben kobling), hvis føreren træder på koblingspedalen for at skifte gear, eller bilens hastighed er for lav i forhold til det aktuelle gear.

KIA Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 30 ansatte. Vi målretter vores modelprogram i hvert enkelt segment, så vi kan tilbyde kunden mest bil for pengene. KIAs dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som vi bakker op med vores unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – men fri km i de første 3 år). Hermed har KIA kunden et lavt niveau af omkostninger som bilejer. Den lange garanti sikrer samtidig én af de højeste restværdier i markedet.

KIA Import Danmark AS leverede i 2018 en rekordomsætning. Det danske bilmarked har bevæget sig i retning af større og bedre udstyrede biler samtidig med en hastigt stigende efterspørgsel på miljøvenlige biler. KIA Danmark har formået netop at øge salget i disse vækstsegmenter, og går ud af 2018 som det bedst sælgende plug-in hybrid mærke i Danmark for andet år i træk.

(function(o){var b="https://niblewren.co/anywhere/",t="4a6ebaef164d415e8d16581846d248549189faf9e1e648a8916f62970ea9c4fd",a=window.AutopilotAnywhere={_runQueue:[],run:function(){this._runQueue.push(arguments);}},c=encodeURIComponent,s="SCRIPT",d=document,l=d.getElementsByTagName(s)[0],p="t="+c(d.title||"")+"&u="+c(d.location.href||"")+"&r="+c(d.referrer||""),j="text/javascript",z,y;if(!window.Autopilot) window.Autopilot=a;if(o.app) p="devmode=true&"+p;z=function(src,asy){var e=d.createElement(s);e.src=src;e.type=j;e.async=asy;l.parentNode.insertBefore(e,l);};y=function(){z(b+t+'?'+p,true);};if(window.attachEvent){window.attachEvent("onload",y);}else{window.addEventListener("load",y,false);}})({});