Gå til indhold
Den helt nye Sportage er omhyggeligt designet, udviklet og tilpasset specielt til Europa, og den sætter nye standarder i SUV-segmentet
Den helt nye Sportage er omhyggeligt designet, udviklet og tilpasset specielt til Europa, og den sætter nye standarder i SUV-segmentet

Pressemeddelelse -

Den helt nye Sportage – en banebrydende SUV, som er designet og udviklet til det europæiske marked

Fredericia, den 1. september 2021 – Kia præsenterer i dag den dedikerede europæiske version af Sportage, som er omhyggeligt udviklet til at sætte nye standarder i det europæiske SUV-segment. Den kombinerer et elegant, men alligevel muskuløst og moderne udvendigt design med et banebrydende førsteklasses interiør med et markant, integreret kurvet display med det sidste nye inden for opkoblingsteknologi.

Den europæiske Sportage er udviklet på en helt ny platform og nyder godt af et hightech-konstruktionsprogram med fokus på det europæiske marked med en optimal akselafstand og ideelle mål og proportioner til de europæiske veje. Denne omhyggelige tilgang har bidraget til at skabe en SUV, som er perfekt til de europæiske forventninger og understreger bilens praktiske egenskaber og anvendelighed i hverdagen. Denne progressive og skræddersyede pakke har også resulteret i en væsentlig forøgelse af bagagerumskapaciteten, loftshøjden og benpladsen, som er markant større end i den udgående Sportage-model, og klassens største benplads til passagererne på 2. sæderække.

Topmoderne hybriddrivlinjer gør den europæiske Sportages egenskaber endnu stærkere og giver samtidig en markant reducering af emissionerne og en tilsvarende forbedring af brændstoføkonomien. En avanceret plug-in-hybridmodel (PHEV) lanceres også for første gang med den europæiske Sportage og byder på emissionsfri rent elektrisk kørsel til de fleste daglige køreture til arbejde eller til de daglige indkøb. De allernyeste miljøvenlige benzin- og dieselforbrændingsmotorer er også tilgængelige i forskellige effektivitets- og ydelsesversioner, så Sportage dækker bredt på det europæiske marked.

For at levere en dynamisk, medrivende og optimal køreoplevelse på de europæiske veje introduceres en række særdeles innovative teknologier med den nye Sportage. En ny generation af elektronisk reguleret undervogn (ECS) leverer maksimal komfort og overlegen sikkerhed i alle situationer takket være den kontinuerlige støddæmperregulering i realtid. En ny terræn-indstilling giver Sportage fremragende køreegenskaber i mere udfordrende terræn som fx sne, mudder og sand, så ejerne kan dyrke deres mere eventyrlystne fritidsaktiviteter.

Den nye Sportage viser også vejen, når det gælder sikkerhed, med både passive og aktive hightech DriveWise-systemer – inklusive Kias verdensberømte og omfattende pakke af avancerede førerassistentsystemer (ADAS).

Den nye europæiske version af Sportage er en vigtig tilføjelse til den helt nye femte generation af modelfamilien, hvoraf det første medlem – en version med lang akselafstand – blev præsenteret i juli.

”Den helt nye Sportage er omhyggeligt designet, udviklet og tilpasset specielt til Europa, og den bryder grænser og sætter nye standarder i SUV-segmentet”, fortalte Jason Jeong, som er President hos Kia Europe.

”Med sit fremtidsorienterede udvendige design og det banebrydende interiør kombinerer den nye Sportage et dynamisk look på vejen med en førerfokuseret kabine i premium kvalitet, som er førende i klassen og udstyret med de allernyeste teknologiske features.”

”Den nye Sportage er også udstyret med avancerede elektrificeringsteknologier i drivlinjen – vi har effektive, miljøvenlige hybridmodeller, der kan opfylde de fleste kunders behov. Med muligheden for at køre rent elektrisk og uden emissioner understreger den helt nye Sportage med plug-in-hybriddrivlinje Kias mission om at accelerere den bæredygtige mobilitet i Europa”, tilføjede Jeong.

En ny designidentitet baseret på en dristig og vovet filosofi

Sportages eksteriør sætter helt nye grænser for design, og bilen gør et stort indtryk på de europæiske veje.

Stramme og sprøde linjer forløber langs det raffinerede karrosseri og forstærker den elegante styling. Samtidig kombineres rene, men muskuløse overflader med raffineret grafik, så SUV’en får et dynamisk og adræt look på vejen.

Kias nye designsprog ”Opposites United”, som blev afsløret tidligere i år, er det centrale element på den nye Sportage og påvirker alle aspekter af bilens fremtoning og karakter.

Den tankevækkende og dristige filosofi består af fem søjler: Joy for Reason, Power to Progress, Technology for Life, Tension for Serenity og Bold for Nature. Sidstnævnte søjle – Bold for Nature – har haft afgørende indflydelse på designet af den nye Sportage med sin afspejling af naturens verden og en designidentitet med en dristig, emotionel, moderne og organisk udformning.

Forfra viser den nye Sportage et præcist og avanceret design med den detaljeorienterede sorte kølergrillgrafik, som strækker sig over hele frontens bredde. Den tekniske grafik samler de primære elementer på fronten af den nye Sportage og giver et imponerende look. Kølergrillen forbinder Kias moderne Tiger Nose-signaturkølergrill med det iøjnefaldende futuristiske boomerangformede LED-dagskørelys, der til gengæld udgør en skarp skillelinje til de imponerende Matrix-LED-forlygter – også kendt som intelligent Front Lighting System.

Bilens sport utility-gener ses på den nye Sportages sider og giver bilen et pirrende look på vejen med stramme linjer over den rene, men raffinerede karrosserioverflade, hvor kontrasterne indgår i en elegant harmoni.

For første gang i Europa fås den nye Sportage nu med sort tag, hvilket bidrager til at fremhæve den sportslige profil og de dynamisk udformede C-stolper. Tilføjelsen af en hoftelinje i krom, som forløber op til bagenden af den nye Sportage og skaber harmoniske linjer i forhold til hækspoileren, giver bilen et endnu mere sportsligt præg.

Den europæiske Sportage beholder sin stærke udstråling på vejen bagfra med et muskuløst, hældende fastback-design, som flyder ind i baglygterne, der er designet med et indtryk af, at de skærer sig præcist ind i karrosseriet. De knivskarpe baglygter er forbundet af et smalt horisontalt element, der visuelt gør den nye Sportage imponerende bred at se på bagfra.

Afhængigt af udstyr og model er den nye Sportage udstyret med 17”, 18” eller de største 19” fælge, og kunderne kan vælge mellem seks forskellige aluminiumsfælgdesigns, farver og finish.

Topmoderne kabine

Kabinen i den nye Sportage har en dristig karakter, bløde kvalitetsmaterialer og innovativ teknologi, og helheden skaber et helt igennem topmoderne og førerorienteret rum. Kabinen er skræddersyet til at forene banebrydende teknologi med luksusudstyr, førsteklasses materialer og moderne stil.

Centralt i den nye Sportages kabine finder du et smukt udformet kurvet display med touchscreen og sportslige luftdyser med flotte detaljer. Det kurvede display forrest i kabinen giver cockpittet en imponerende visuel bredde og dybde.

Den højteknologiske 12,3” touchscreen og den avancerede integrerede controller er kommandocentralen for opkobling, funktioner og nyttige features for både fører og passagerer. Begge systemer er udviklet til at være nemme at bruge, særdeles intuitive og bløde at røre ved. Instrumentenheden på 12,3” har den nyeste generation af full thin-film-transistor liquid-crystal-display, som leverer en utrolig præcis og tydelig grafik. Med så avanceret og sikker hightech-opkobling har den nye Sportage fordel af de nyeste over-the-air-opdateringer af software og navigationskort. Den avancerede opkoblingssoftware i den nye europæiske Sportage gør det muligt for brugerne at have kontakt med bilen på afstand via Kia Connect-smartphoneappen. Den interaktive og let anvendelige teknologi giver også brugerne adgang til vigtige funktioner i bilen som fx Kia Live Services, onlinenavigation, onlinestemmegenkendelse og kalenderintegrering via deres smartphone. Kia Connect-appen giver brugerne total tryghed, fordi de med et enkelt tryk kan se, om deres Sportage er låst, og om ruderne er lukket, og så kan de se præcist, hvor de sidst har parkeret deres SUV.

En ergonomisk midterkonsol er placeret optimalt i forhold til føreren og forsædepassageren, og den byder på opbevaringsrum, mulighed for konfiguration af betjeningssystemet, drikkevareholdere og soft touch-kontakter – sidstnævnte er placeret i en hævet position langs gearvælgerkontakten til shift-by-wire-gearkassen. En opladningsbakke til smartphone giver hurtig opladning med 15 W.

Hele kabinen er spækket med materialer i højeste kvalitet, der er behagelige at røre ved, mens dynamiske farvevalg tilfører liv og energi. Førersædet og det forreste passagersæde kombinerer innovation og komfort i et sportsligt let design.

Det gennemtænkte interiør i den europæiske Sportage er kombineret med praktisk funktionalitet og alsidighed, hvilket understreges af den kompakte akselafstand på 2.680 mm, en bredde på 1.865 mm, en længde på 4.515 mm og en højde på 1.645 mm. Det har resulteret i en samlet pakke, som sætter standarden for benplads, loftshøjde og bagagerumskapacitet. Den europæiske Sportage byder på 996 mm benplads til passagererne på 2. sæderække, og loftshøjden bagi er 998 mm. Bagagerumskapaciteten er på 591 l (VDA). For at maksimere anvendeligheden kan bagsæderne klappes frem i forholdet 40:20:40, så bagagerumskapaciteten øges til 1.780 l.

En helt omsluttende surroundsound i kabinen forkæler personerne i den nye Sportage takket være det førsteklasses Harman Kardon sound system.

Den nye europæiske Sportage fås desuden med endnu mere sportslige og dynamiske designfeatures, der i endnu højere grad fremhæver SUV’ens energiske natur. GT-Line-modellen udnytter sin cool crossover SUV-form fuldt ud med iøjnefaldende farver, der er sprudlende og fyldt med sjæl. Indvendigt spiller stærke kontraster i sorte og hvide farver sammen og giver GT-Line et livligt og sportsligt ambiente.

Et centralt element i den nye europæiske Sportage er effektive og kraftfulde drivlinjer

Den nye Sportage bliver lanceret med et stort udvalg af kraftfulde, adrætte og effektive drivlinjer inklusive topmoderne hybridteknologier og den nyeste generation af miljøvenlige benzin- og dieselmotorer.

Helt fra starten af udviklingsarbejdet var den nye Sportage planlagt til at skulle have de nyeste elektrificerede drivlinjeteknologier og dermed blive en af de mest effektive SUV’er på markedet. Hybrid- (HEV) og plug-in-hybridmodellerne (PHEV) af den nye europæiske Sportage er udviklet på en avanceret platform, som passer til elektrificerede drivlinjer, og bilerne er en miljøvenlig SUV-løsning uden kompromiser.

HEV- og PHEV-modellerne er omhyggeligt konstrueret således, at teknologien ikke påvirker pladsen i kabinen og bagagerummet. I HEV-modellerne er batteripakken placeret under 2. sæderække, så benpladsen er den samme som i Sportage-modellerne med forbrændingsmotor. På Sportage PHEV er højvoltsbatteriet placeret under SUV’ens bund mellem de to aksler, hvilket sikrer en optimal vægtfordeling og en kabineplads, som er praktisk, komfortabel og alsidig.

Sportage PHEV er forsynet med Kias prisvindende 1,6-liters T-GDI-motor, en 66,9 kW elmotor med permanente magneter og en 13,8 kWh litium-ion-polymer-batteripakke. Drivlinjen har en samlet ydelse på 265 hk, hvoraf de 180 hk leveres af forbrændingsmotoren.

Den topmoderne batteripakke i Sportage PHEV har hightech-batteristyring, som konstant overvåger batteriets tilstand inklusive faktorer som strømstyrke, spænding, isolering og fejldiagnose. Pakken omfatter også en avanceret celleovervågningsenhed, som måler cellernes spænding og temperatur.

Sportage HEV-modellen har også Kias populære 1,6-liters T-GDI-motor med 180 hk. Den er udstyret med en 44,2 kW elmotor med permanente magneter og et 1,49 kWh litium-ion-polymer-batteri. Sportage HEV har en systemydelse på 230 hk.

Den nye 1,6-liters T-GDI-motor er også tilgængelig til de nye Sportage-modeller i kombination med et mild-hybridsystem (MHEV), som er udviklet med henblik på at reducere emissionerne og optimere effektiviteten. Den kombinerer effektivitet med sportslige præstationer med en ydelse på hhv. 150 hk eller 180 hk. Den 4-cylindrede motor opnår større brændstofeffektivitet takket være en ny og optimeret forbrændingsproces, afkølingsteknologier og tiltag til reduceret friktion inklusive et avanceret integreret termostyringssystem og anvendelse af kuglelejer med lav friktion.

Den nye europæiske Sportage fås desuden med en særdeles effektiv 1,6-liters clean-dieselmotor, der fås med en ydelse på hhv. 115 hk eller 136 hk. Med avancerede aktive SCR-teknologier til emissionskontrol reducerer clean-dieselmotoren emissionerne af fx NOx partikler. Clean-dieselmodellen med 136 hk er tilgængelig med MHEV-teknologi, hvilket yderligere reducerer emissionerne og gør den nye europæiske Sportage endnu mere effektiv.

1,6-liters T-GDI-motoren er kombineret med en 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse (7DCT), men den fås også i kombination med en 6-trins manuel gearkasse. Varianterne med 1,6-liters dieselmotor, med eller uden MHEV-teknologi, kan kombineres med enten en 6-trins intelligent manuel gearkasse (iMT) eller 7DCT-gearkassen.

Alle europæiske Sportage-modeller er udstyret med Kias start-stop-teknologi, som standser motoren, når bilen holder stille. Det resulterer i reelle brændstofbesparelser og reducering af emissionerne. Det er muligt at betjene ISG-funktionen ved hjælp af Kias brancheførende ADAS-teknologi, som ser fremad og afgør, om ISG skal aktiveres, når bilen fx nærmer sig et stopskilt eller et vejkryds. Denne kombination undgår unødvendige stop-start-sekvenser i motoren og holder hele tiden føreren orienteret om den aktuelle ISG-status.

En optimal køreoplevelse under alle forhold

På baggrund af koncernens nye N3-platform er alle elementer af den nye Sportage designet og udviklet til at styrke SUV’ens førsteklasses egenskaber.

For første gang i Sportage får en helt nyudviklet terræn-indstilling debut i femte generation af Sportage. Den særdeles avancerede terræn-indstilling er udviklet til Sportage-ejere, der har aktive fritidsinteresser, og den tilpasser automatisk Sportages opsætning, så bilen får optimal køredynamik på alle typer vejbelægning og under alle forhold – inklusive sne, mudder og sand.

Når terræn-indstillingen er deaktiveret, genoptager Sportage Drive-indstillingen, hvor føreren kan vælge mellem indstillingerne Comfort, Eco eller Sport. Af hensyn til komforten og som en ekstra sikkerhed vises alle køreindstillinger i den digitale instrumentenhed.

Den nye platform har også haft stor indflydelse på den nye Sportages køreegenskaber med en kombination af raffineret, stabil og komfortabel kørsel med adrætte og dynamiske køreegenskaber. Et avanceret styretøj og en undervogn, som er omhyggeligt tilpasset, bidrager til at forene disse kvaliteter.

En ny elektronisk reguleret undervogn (ECS) leverer maksimal komfort og overlegen sikkerhed i alle situationer takket være den kontinuerlige støddæmperregulering i realtid. Et elektronisk reguleret AWD-system sikrer, at kraften fordeles optimalt mellem for- og baghjulene afhængigt af vejforholdene og kørselssituationen, hvilket ikke blot øger præstationerne, men også forbedrer sikkerheden og effektiviteten.

Sportage har de allernyeste passive, aktive og ADAS-sikkerhedsteknologier

Med sikkerheden som højeste prioritet i udviklingsarbejdet er den femte generation af Sportage blevet en af de sikreste biler i klassen.

Under Sportages elegante udvendige design er der et forstærket letvægtskarrosseri med stor torsionsstivhed. Den nye Sportage har forskellige sikkerhedssystemer som fx førerairbag, passagerairbag, gardinairbags, centerairbag foran og lavt placerede sideairbags.

Kias velrenommerede Advanced Driver Assistance System-teknologi (ADAS), som koncernen selv har udviklet, og som også kendes under betegnelsen DriveWise, hjælper den nye Sportage med at undgå potentielle farer og yder komplet beskyttelse til personerne i bilen og andre trafikanter på enhver køretur. Som en del af den nye Sportages DriveWise ADAS-pakke er bilen udstyret med Kias brancheførende Forward Collision-Avoidance Assist System med Junction Turning-funktion, som hjælper med til at undgå kollisioner med modkørende køretøjer i forbindelse med venstresving i vejkryds.

Highway Driving Assist (HDA) holder den valgte afstand og hastighed i forhold til det forankørende køretøj ved kørsel på motorvej, og systemet hjælper med at holde den nye Sportage midt i vognbanen. HDA kan også tilpasse bilens hastighed i forhold til hastighedsgrænsen.

Navigationsbaseret Smart Cruise Control (NSCC) hjælper med at holde den nye Sportage på en sikker hastighed på motorvejen ved hjælp af navigationsdata i realtid. Teknologien udvider NSCC-funktionen på de dele af motorvejen, hvor der er mange sving og kurver, og reducerer automatisk hastigheden før et sving eller en kurve. Når motorvejen igen går ligeud, indstiller NSCC hastighedsgrænsen til den oprindelige hastighed igen.

Den nye europæiske Sportage byder også på Intelligent Speed Limit Assist-teknologi (ISLA), som advarer føreren, hvis den aktuelle hastighedsgrænse overskrides.

Når føreren tænder blinklyset for at skifte vognbane, og der er risiko for en kollision med et køretøj, der kommer bagfra i en tilstødende vognbane, bliver føreren advaret af et nyt Blind-Spot Collision-Avoidance Assist-system (BCA). Hvis risikoen for en kollision bliver større, når advarslen er afgivet, tager BCA aktivt kontrol over bilen for at undgå en kollision. BCA-systemet er også aktivt i situationer som fx parkering, hvor systemet hjælper med at undgå kollisioner med køretøjer bag bilen. Blind-Spot View Monitor (BVM) er også med ombord i den nye Sportage, og systemet øger sikkerheden og førerens udsyn ved vognbaneskift ved at vise et billede i realtid af området til siden bag bilen i instrumentenheden.

Remote Smart Parking Assist (RSPA) hjælper føreren med fjernstyret parkering eller udkørsel fra en parkeringsbås. Parkeringsmanøvrerne bliver desuden nemmere med tilføjelsen af teknologierne Rear-View Monitor (RVM) og Surround View Monitor (SVM), der viser livebilleder af bilen og dens omgivelser.

Lancering af den nye Sportage

Den danske lancering af den helt nye europæiske Sportage forventes omkring årsskiftet.

Emner

Tags


Kia Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 40 ansatte. Kias dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som bakkes op af mærkets unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – fri km i de første 3 år). 

Kias tidlige skridt i forhold til at popularisere elbiler, placerer mærket i spidsen for elektrificeringen af den danske bilpark. Mærket har et bredt modelprogram af elektrificerede bilmodeller, hvilket naturligt medvirker til, at Kia er et af de bedst sælgende elbil-mærker. 

Pressekontakt

Lene Mejdal Iversen

Lene Mejdal Iversen

Pressekontakt PR Koordinator 30912544
Rasmus Aagaard

Rasmus Aagaard

Pressekontakt Director / COO +45 3061 1161

Relateret materiale

Kia Import Danmark

Kia Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 40 ansatte. Vi målretter vores modelprogram i hvert enkelt segment, så vi kan tilbyde kunden mest bil for pengene. Kias dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som vi bakker op med vores unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – men fri km i de første 3 år). Hermed har Kia kunden et lavt niveau af omkostninger som bilejer. Den lange garanti sikrer samtidig én af de højeste restværdier i markedet.

Kia
Hauløkkevej 4
7000 Fredericia
Denmark