Pressemeddelelse -
Kia bliver den første producent til offentligt at teste bilbatteriet på celle-niveau
Fredericia, den 9. oktober 2025 – Kia Europe gennemfører som de første en offentlig test af et bilbatteri på celle-niveau som led i et forskningsprojekt. Denne banebrydende teknologi giver fuld gennemsigtighed i elbilbatterier ved at levere live og detaljerede data om helbredstilstanden for hver enkelt battericelle i et såkaldt batteripas. Et batteripas muliggør løbende overvågning af batteriets tilstand (State of Health, SoH), realtidsdiagnosticering af reparationer og fuld sporbarhed gennem hele batteriets livscyklus. For elbilejere betyder det længere batterilevetid, billigere vedligeholdelse og større tryghed ved køb og salg af brugte elbiler.
“Kia ønsker at sætte en ny standard for gennemsigtighed og ydeevne i elbilbatterier,” siger Marc Hedrich, President & CEO hos Kia Europe. “Ved at teste batteriet på celle-niveau får vi værdifuld indsigt i, hvordan vi kan skabe endnu flere fordele for vores kunder. Ud over længere levetid handler det også om at opbygge et tillidsforhold til vores kunder.”
Etablering af intern organisation for et digitalt batteripas
Uafhængigt af forskningsprojektet har Kia etableret en intern organisation, der samler eksperter fra hele virksomheden for at udvikle Kias egen batteripas-tjeneste i samarbejde med partnere i hele værdikæden for elbilbatterier. Kias batteripas vil gå længere end de kommende EU-krav og inkludere yderligere sikkerhedsrelaterede data. Dermed sætter Kia en ny industristandard. Kia planlægger at tilbyde batteripasset for alle EV- og HEV-modeller solgt i Europa senest februar 2027 – i overensstemmelse med EU’s batteriforordning.
Test med konkret Kia-model
Til forsøget, der blev koordineret i samarbejde med Delft Universitet, er en Kia EV3 udstyret med et Dukosi battericelle-monitoreringssystem blevet sendt fra Korea til Europa og ankom til Tyskland i februar. Testbilen kan overvåge og sende live-data fra hver celle i batteripakken og uploade dem til et digitalt batteripas.
Når dataene er uploadet, kan brugere, mekanikere og myndigheder tilgå batteriets aktuelle SoH direkte via bilens infotainmentsystem. Systemet opdateres automatisk efter eventuelle reparationer for at sikre fuld nøjagtighed og sporbarhed gennem hele batteriets levetid. Til dataudvekslingen under testen benyttede Kia et data-delingsmiljø udviklet af TNO.
Systemet kan konfigureres til andre bilmodeller, mærker eller endda helt andre brancher.
Et fælles europæisk forskningsprojekt
Bag batteripas-forsøget står et tvær-europæisk forskningsinitiativ, der skal afdække muligheder og udfordringer ved at implementere EU’s kommende batteripas i praksis.
Den tekniske integration og datasikkerhed mellem bilsystemer og interessenter håndteres af Kias organisation.
Projektet er gennemført i samarbejde med det EU-finansierede DATAPIPE-projekt samt ARN, den hollandske organisation for ansvarlig håndtering af biler og batterier ved endt levetid.
EU’s batteripas forventes at indeholde over 100 datakategorier.
Både intelligent og økonomisk for kunderne
I modsætning til traditionelle systemer, der kun måler den samlede SoH for hele batteripakken, indsamler Kias forskning data for hver enkelt celle. Denne detaljerede indsigt giver flere fordele: kunderne kan opdage og løse vedligeholdelsesbehov tidligere, hvilket kan forlænge batteriets levetid og reducere omkostningerne.
Den høje præcision muliggør desuden reparation på celle-niveau, hvor enkelte celler kan udskiftes fremfor hele moduler. Det sparer både tid og penge. For ejere af brugte elbiler betyder live-data større tillid til batteriets ydeevne og dermed højere gensalgsværdi. Den øgede gennemsigtighed bidrager også til mere effektiv genanvendelse og genbrug af batterier – og dermed mindre spild.
Kias test sætter en ny standard for, hvordan bilproducenter kan kombinere EU’s lovkrav med konkret værdi for kunden. Med gennemsigtighed på celle-niveau, realtidsdiagnostik og levende dataudveksling viser Kia vejen mod et mere økonomisk elbiløkosystem.
Om Dukosi
Dukosi udvikler banebrydende teknologier, der markant forbedrer ydeevnen, sikkerheden og effektiviteten i batterisystemer og samtidig bidrager til en mere bæredygtig værdikæde for batterier. Virksomheden tilbyder en unik løsning til celleovervågning baseret på chip-on-cell-teknologi og kommunikationsprotokollen C-SynQ®, der anvendes i elbiler (EV), industriel transport og stationære energilagringssystemer.
Dukosi har hovedkontor i Edinburgh, Storbritannien, og er globalt til stede med afdelinger i USA, Asien og Europa.
For mere information, besøg: www.dukosi.com
Om ARN
ARN har i mere end 30 år været den drivende kraft bag genanvendelse af biler i Holland. Vi faciliterer, rapporterer og står i centrum af et netværk af importører, ophugningsvirksomheder, fragmenteringsanlæg og genanvendelsesvirksomheder. ARN samarbejder med hele værdikæden inden for genanvendelse af køretøjer og bilbatterier, understøtter implementeringen af producentansvar, tager initiativ hvor det er nødvendigt og innoverer for at sikre, at genanvendelsesmål fortsat kan opfyldes i fremtiden.
Om Delft University of Technology (TU Delft)
TU Delft er et af verdens førende tekniske universiteter og rangerer konsekvent blandt de højst placerede uddannelsesinstitutioner globalt. Selvom ranglister ikke kan stå alene, vidner de om det fremragende ry, TU Delft nyder. Universitetets styrke ligger i dets størrelse og mangfoldighed. TU Delft er et levende fællesskab med omkring 30.000 studerende og medarbejdere fra hele verden og omfatter otte fakulteter, der dækker et bredt spektrum af akademiske discipliner.
Mere information: www.tudelft.nl/en
Om TNO
TNO er den største uafhængige forsknings- og teknologiorganisation i Holland og blandt de største i EU. Vi innoverer, undersøger og skaber samarbejde i tæt partnerskab med regeringer, universiteter og erhvervsliv. Vi rådgiver regeringen i politikudvikling og bidrager til evidensbaserede beslutninger gennem grundige undersøgelser, banebrydende videnskabelig indsigt og pålidelige målinger. Gennem nationale og internationale partnerskaber driver vi teknologiske og metodiske gennembrud, der understøtter en sikker, bæredygtig, sund og digital fremtid – og styrker konkurrenceevnen i den hollandske økonomi.
Mere information: Innovation for life | TNO
Emner
Kategorier
Alle ovenstående tekniske data og priser er gældende på tidspunktet for udgivelsen af pressemeddelelsen – og kan blive ændret. Specifikationer og funktioner nævnt i denne pressemeddelelse kan variere afhængigt af land/region.
Kia Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (group.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 40 ansatte. Kias dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som bakkes op af mærkets unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – fri km i de første 3 år).
Kias tidlige skridt i forhold til at popularisere elbiler, placerer mærket i spidsen for elektrificeringen af den danske bilpark. Mærket har et bredt modelprogram af elektrificerede bilmodeller, hvilket naturligt medvirker til, at Kia er et af de bedst sælgende elbil-mærker.