Gå til indhold
Produktionen af elektriske PBV’er er planlagt til at starte i det nye anlæg i 2025
Produktionen af elektriske PBV’er er planlagt til at starte i det nye anlæg i 2025

Pressemeddelelse -

Kia bygger helt nyt anlæg til produktion af elektriske purpose-built vehicles (PBV)

Fredericia, den 3. maj 2023 – Ved en officiel ceremoni i sidste uge kunne Kia annoncere det første dedikerede anlæg til produktion af elektriske purpose-built vehicles (PBV). Ceremonien blev afholdt på Kias Hwaseong-fabrik, der ligger i Gyeonggi-provinsen i Sydkorea, og blev overværet af over 200 deltagere, herunder regeringsembedsmænd, Kias globale præsident og administrerende direktør Ho Sung Song og andre indflydelsesrige ledere fra bilindustrien.

I sin tale fremhævede Kias præsident og administrerende direktør, Ho Sung Song, på vegne af koncernen, en samlet investering på 24 billioner KRW i den indenlandske elbilindustri inden 2030, med det formål at bringe Sydkorea i top tre over største aktører på det globale EV-marked. ”Vores fokus er at øge konkurrenceevnen for hele elbilens økosystem, herunder forskning og udvikling, produktion og infrastruktur, og at føre an med hensyn til at fremme forandring og innovation i den globale bilindustri", sagde Ho Sung Song.

Avanceret fabrik med en årlig produktionskapacitet på 150.000 enheder

Kia investerer omkring en trillion KWR (ca. 758 mio. USD) i de 99.000 hektar jord, hvor virksomheden planlægger at starte masseproduktionen af PBV’er allerede i andet halvår af 2025. Når fabrikken står klar, forventer Kia at producere 150.000 enheder det første hele år, med potentiale til at udvide i takt med fremtidige markedsforhold.

Det nye PBV-anlæg bliver bygget med miljøet for øje, og her skal anvendes innovative produktionsteknologier som samtidig er med til at minimere CO2 aftrykket. Kia sikrer det nye anlæg effektivitet og intelligens med gruppens fremtidsorienterede fabriksmærke 'E-FOREST-teknologier' som blandt andet bygger på digitale produktionssystemer.

En af de innovative fremstillingsprocesser, der skal implementeres på det nye PBV-anlæg, er kendt som "celle-metoden", der gør det muligt netop at masseproducere køretøjer med forskellige kundekrav.

Celle-metoden er en proces strategi, der samler maskiner eller arbejdsstationer, der bruges til at producere lignende elementer eller dele. Målet med celle-metoden er at skabe en mere effektiv og fleksibel fremstillingsproces ved at reducere den afstand, som materialer og produkter skal tilbagelægge under produktionen. Ved brug af celle-metoden er maskiner indrettet på en måde, der optimerer flowet af materialer og produkter mellem arbejdsstationer, med det formål at minimere ”nedetiden”, reducere omkostninger og øge produktiviteten.

PBV-anlæggets banebrydende produktionssystem forener den nye celle-metode med det originale masseproduktionssystem for at sikre fleksibel produktion med mulighed for tilpasning af forskellige produkttyper.

Derudover vil PBV-anlægget blive bygget som en CO2 besparende fabrik bl.a. ved at drive en tørkabine til lakeringsprocessen og samtidig reducere CO2 emissionerne med omkring 20 procent sammenlignet med eksisterende fabrikker ved at udnytte naturligt lys og strømlining af fremstillingsprocessen.

Kia vil også anvende innovativ automatisering af faciliteterne ved hjælp af maskinlæring og kunstig intelligens (AI), automatisering af malerkvalitetsinspektion under køretøjet, automatisering af installation af dele og automatisk målekvalitetsanalyse i realtid for autonomt at korrigere og installere køretøjets karosseri.

Det nye anlæg sikrer et godt og fremtidssikret arbejdsmiljø, idet man automatiserer de tunge arbejdsprocesser og opgaver, der fordrer uhensigtsmæssige arbejdsstillinger. Herudover bliver arbejdsmiljøet åbent, lyst og venligt samtidig med at støjniveauet reduceres.

Produktionen af elektriske PBV’er er planlagt til at starte i det nye anlæg i 2025

Kia planlægger at vise den første PBV-model i virksomhedens dedikerede PBV lineup i 2025. Modellen vil være en mellemstor PBV og vil være baseret på "eS" platformen, en fleksibel skateboard-platform dedikeret til fuldt elektriske PBV'er, der kan kombineres med forskellige typer karosserier.

Den første PBV-model, indtil videre kaldet SW, er udviklet til at imødekomme forskellige behov og nye tendenser i markedet, såsom elektrisk kurérservice, moderne bildeling, samkørsel og B2B transaktioner takket være dens fremragende lastestruktur og en praktisk rummelige kabine.

Efter lanceringen af den mellemstore SW planlægger Kia at udvide sit produktsortiment til store PBV'er, der kan bruges til logistik, levering af friske fødevarer, multi-sæde shuttleservice og mobile kontorer eller butikker samt små PBV'er og en mellemstor robottaxa anvendt med selvkørende teknologi.

Kia koncernen sigter mod top-3 over de største elbilproducenter i 2030

Ved den indflydelsesrige ceremoni skitserede koncernen også sit mål om at blive en af verdens tre største elbilproducenter i 2030 gennem det kombinerede salg af elektriske modeller på tværs af mærker.

Koncernen meddelte også, at den planlægger at udvide den årlige produktion af elbiler i Korea til 1,51 millioner enheder og den globale volumen til 3,64 millioner enheder inden 2030. For at muliggøre sådanne planer, planlægger de at investere 24 billioner KWR (ca. 18 milliarder USD) inden for elbilsektoren.

I 2030 vil gruppen have et samlet udvalg på 31 EV-modeller, herunder modeller fra Kia, som allerede senere i år lancerer EV9, gruppens første elektriske flagskibs-SUV med tre sæderækker.

Den storstilede investering har til formål at opgradere Koreas EV-økosystem og styrke dets fremtidige rolle som et knudepunkt for at drive innovation i den globale bilindustri. Det forventes også at fremme en god cyklus af indenlandsk elbil-produktion, R&D, infrastruktur og relaterede industrier.

Emner

Kategorier


Alle ovenstående tekniske data og priser er gældende på tidspunktet for udgivelsen af pressemeddelelsen – og kan blive ændret. Specifikationer og funktioner nævnt i denne pressemeddelelse kan variere afhængigt af land/region.

Kia Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 40 ansatte. Kias dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som bakkes op af mærkets unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – fri km i de første 3 år). 

Kias tidlige skridt i forhold til at popularisere elbiler, placerer mærket i spidsen for elektrificeringen af den danske bilpark. Mærket har et bredt modelprogram af elektrificerede bilmodeller, hvilket naturligt medvirker til, at Kia er et af de bedst sælgende elbil-mærker. 

Kontakt

Lene Mejdal Iversen

Lene Mejdal Iversen

Pressekontakt PR Koordinator 30912544
Rasmus Aagaard

Rasmus Aagaard

Pressekontakt Director / CEO +45 3061 1161
For alle øvrige henvendelser

For alle øvrige henvendelser

Pressekontakt

Kia Import Danmark

Kia Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 40 ansatte. Vi målretter vores modelprogram i hvert enkelt segment, så vi kan tilbyde kunden mest bil for pengene. Kias dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som vi bakker op med vores unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – men fri km i de første 3 år). Hermed har Kia kunden et lavt niveau af omkostninger som bilejer. Den lange garanti sikrer samtidig én af de højeste restværdier i markedet.

Kia Import Danmark AS
Baronessens Kvarter 5
7000 Fredericia
Danmark