Pressemeddelelse -
KIA kan fejre 10 år med den ikoniske “tigernose” kølergrill
Fredericia, den 1. september 2017 – For ti år siden ved IAA 2007 præsenterede KIA konceptbilen Kee – en sports coupé, som var den længe ventede debut fra KIAs nye chefdesigner Peter Schreyer. Han legede sig frem til udgangspunktet for KIAs nye designsignatur, og den havde en så vellykket signaturkarakteristika, at den har defineret alle KIA modeller lige siden: ”Tigernose” grillen
Den ikoniske frontgrill giver KIAs modeller et særdeles sikkert udtryk. I lyset af KIAs nylige vækst er denne selvsikkerhed helt sikkert berettiget. Med salgstal der er tredoblet siden 2006, og 30 designawards i hhv. Red Dot og iF Design Awards siden 2009 – har den ikoniske Tigernose hjulpet den design-ledede udvikling af mærket, og transformeret den globale opfattelse af KIA.
I 2007 havde KIA allerede en høj standard for kvalitet og værdi for pengene. Dette blev slået fast med KIAs 7-års fabriksgaranti på cee'd, som virksomheden lancerede i 2007. Hvad mærket havde brug for, var en klar designfilosofi og et signaturudtryk, der ville hjælpe kunder med at genkende hver enkelt model som en KIA.
Peter Schreyer fik absolut frihed til at udvikle denne designfilosofi: "At få carte blanche til at udvikle hele designsproget for et bilmærke er meget sjældent og en bemærkelsesværdig ære. En dag vil Kee ses som udgangspunkt for KIAs nye design-ledede vision."
Schreyer opsummerede sin omfattende KIA designfilosofi som "enkelheden af den lige linje". Og om den ikoniske ”Tigernose” siger han: "KIA ansigtet ligner en tiger - kraftfuld, finurlig dog stadig bekendt. Men dette design startede ikke med ideen om en tigernæse. Det er snarere et produkt af mange lange arbejdstimer med det formål at skabe et DNA, der er unikt for KIA."
Udover at være Chief Design Officer for KIA er Peter Schreyer også én af tre presidents for selskabet og Chief Designer i Hyundai-Kia Group. Han er leder af KIAs designteam, som omfatter næsten 300 ansatte, der arbejder i de tre KIA Design Centre i hhv. Namyang (Korea), Irvine (Californien) og Frankfurt.
Ti år efter verdenspremieren på ”Tigernose” grillen, præsenterer KIA sin nyeste udgave af ”Tigernose” grillen i form af KIA Stonic på Frankfurt Motor Show senere denne måned. Det er første gang KIA Stonic vises for offentligheden, og med denne nylancering debuterer mærket i B-CUV segmentet, et relativt nyt, men hurtigt voksende segment. KIA Stonic kommer til salg i Danmark til oktober i år. 2017 markerer også lanceringen af den vildeste ”Tigernose” nogensinde: Den nye KIA Stinger, som er den hurtigst accelererende KIA nogensinde. Stinger kommer til salg i Danmark ultimo 2017.
Emner
KIA Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 30 ansatte. Vi målretter vores modelprogram i hvert enkelt segment, så vi kan tilbyde kunden mest bil for pengene. KIAs dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som vi bakker op med vores unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – men fri km i de første 3 år). Hermed har KIA kunden et lavt niveau af omkostninger som bilejer. Den lange garanti sikrer samtidig én af de højeste restværdier i markedet.
KIA Import Danmark AS kunne sidste år fejre 20 års jubilæum i Danmark med endnu et flot salgsresultat på over 11.000 enheder, som er med til at forankre KIAs position i markedet, og bekræfter at KIA har kundernes tillid. 2017 byder på rigtig mange nye modeller - blandt andet helt ny Rio og helt ny Picanto, som står for en stor del af KIAs salg i Danmark. Og ikke mindst high performance modellen; Stinger, som repræsenterer et endnu uudforsket territorium for KIA, skal revolutionere den måde, folk opfatter brand'et og føre KIA ind i en ny tidsalder.