Pressemeddelelse -
Kia PV5 redefinerer mobilitet gennem fleksibelt design og innovative løsninger
Fredericia, den 27. februar 2025 – Kia Corporation har denne uge præsenteret den nye PV5 ved Kia EV Day 2025, som blev afholdt i Tarragona, Spanien. PV5 er en mellemstor varevogn, og den første produktionsmodel, der debuterer under Kias dedikerede Platform Beyond Vehicle (PBV)-globale forretningsstrategi. Modellen redefinerer plads og mobilitet gennem innovativ modularisering, hvilket giver en hidtil uset fleksibilitet.
PV5 tilbydes i tre karrosserityper: Passenger, Cargo og Chassis Cab. Ligesom alle fremtidige Kia PBV-modeller vil PV5 drage fordel af mærkets førende elbilteknologi for at imødekomme behovene hos en bred kundebase ved at levere enestående fleksibilitet og tilpasning gennem innovativ modularisering.
Alle Kia PBV-modeller, inklusive PV5, vil blive bygget på mærkets avancerede E-GMP.S-platform – en dedikeret batteri-elektrisk skateboardarkitektur, der muliggør fleksible kombinationer af forskellige karrosserityper.
"Ved at kombinere den rene effektivitet fra en elektrisk drivlinje med den hidtil usete fleksibilitet i vores nye PBV-arkitektur og samtidig udvikle vores produkt-, software- og produktionsinnovationer, indfanger PV5 vores kerneværdier som virksomhed," sagde Ho Sung Song, præsident og CEO for Kia.
"Moderne køretøjer er blevet utroligt komplekse, men med PV5 har Kia samlet flere banebrydende teknologier med målet om at forenkle brugernes mobilitetsoplevelser. Dette fjerner kompleksiteten fra deres personlige transportbehov og giver dem friheden til at fokusere på deres ambitioner og passioner."
Hvad er de mest innovative elementer i Kias PBV-model?
- Kias E-GMP.S-platform er skræddersyet til PBV'er og effektiviserer udviklingen gennem standardiserede komponenter, samtidig med at den muliggør alsidige køretøjsdesigns.
- Kia ønsker at forbedre kundeoplevelsen og effektiviteten med en dedikeret PBV-produktionsfacilitet (EVO Plant) samt planer om et konverteringscenter, der sikrer højkvalitets produktion og omfattende support via garantier og forudsigelige vedligeholdelsestjenester.
- Kia udvider sit softwareøkosystem ved at åbne for dataadgang, muliggøre eksterne partnerskaber og fremme en skalerbar app-platform, der forbedrer forbindelse og brugeroplevelse.
Kias tro på PBV'er hviler på tre kerneområder for innovation: produkt, produktion og software.
Virksomhedens Electric-Global Modular Platform for Service (E-GMP.S) er en dedikeret PBV-platform og den første af sin slags inden for Hyundai Motor Group. Denne platform bygger videre på Hyundais eksisterende elbilplatform, E-GMP, men fokuserer specifikt på at opfylde de praktiske behov hos erhvervskunder inden for PBV-segmentet.
Kernen i denne innovation er Integrated Modular Architecture (IMA), som standardiserer essentielle komponenter som batterier og motorer. Denne tilgang strømliner udviklingen af køretøjer, reducerer omkostningerne og øger konkurrencedygtigheden på markedet.
E-GMP.S-platformen anvender et skateboard-koncept, der gør det muligt at integrere forskellige overbygninger på en flad base. Denne alsidighed giver Kia mulighed for at udvikle en bred vifte af PBV'er i forskellige segmenter – fra små til store modeller.
Derudover har Kia udviklet Flexible Body System, en innovativ teknologi, der muliggør modulær samling af karrosserikomponenter, på samme måde som et puslespil. Dette giver Kia mulighed for at imødekomme de forskellige behov hos kunderne gennem en række standardmodeller, herunder Passenger, Cargo, Chassis Cab, WAV (Wheelchair Accessible Vehicle) og Family. Derudover vil PBV-programmet inkludere konverteringsmodeller som Crew Van, Drop Side, Box Van, Freezer Box, Prime (avanceret model baseret på Passenger) og Light Camper.
Kia inkorporerer de avancerede elektrificeringsmuligheder fra sine elbiler i PBV’erne, hvilket maksimerer produktivitet og driftsøkonomi. For at forbedre oplevelsen for ejere tilbyder Kia robuste garantier for både standard- og konverteringsmodeller, samt innovative forudsigelige vedligeholdelsestjenester, der bruger køretøjsdata til at minimere driftsstop.
For at forbedre produktionsprocessen har Kia oprettet en dedikeret PBV-fabrik, kendt som ‘EVO Plant’. Denne fabrik anvender en fleksibel og effektiv produktionsproces, der kombinerer transportbånds- og cellebaserede systemer. Derudover planlægger Kia at etablere et konverteringscenter, der skal håndtere skræddersyede køretøjer, hvilket sparer tid og omkostninger for kunderne, samtidig med at ressourcespild minimeres. Dette center vil levere højkvalitets konverterede køretøjer, der fuldt ud er dækket af Kias garanti.
På baggrund af feedback fra erhvervskunder på globalt plan vil Kia fortsætte med at skabe værdi gennem PBV-forretningsplatformen ved at samarbejde med store globale konverteringspartnere såsom BraunAbility samt softwarepartnere som 42dot og Samsung Electronics.
Kia har også integreret et Android Automotive Operating System (AAOS)-baseret infotainmentsystem i sine PBV'er for at tilbyde et bredere udvalg af app-tjenester og forbedre brugervenligheden for erhvervskunder.
For at sikre en problemfri kundeoplevelse fokuserer Kia på en integreret leverance af køretøjer og løsninger, der forbedrer forretningseffektiviteten – et område, hvor traditionelle lette erhvervskøretøjer ofte har haft begrænsninger.
Derudover styrker Kia sin PBV-forretningsplatform ved at etablere partnerskaber med forskellige virksomheder og kunder. Et særligt bemærkelsesværdigt samarbejde med Samsung Electronics gør det muligt at integrere Samsungs IoT-platform, SmartThings Pro, i Kia PBV’er. Dette skaber en sammenkoblet oplevelse for erhvervskunder, hvor deres køretøjer forbindes til den bredere IoT-infrastruktur på arbejdspladsen.
De vigtigste forskelle mellem hver version af Kia PV5
- PV5 Passenger har en to- eller tre-rækket sædekonfiguration, der kan optimeres til bagage- eller campingscenarie og er udviklet med henblik på taxa-kørsel.
- PV5 Cargo tilbyder op til 5.1 m3 kapacitet og fås i standard-, lang- og højtagsversioner. Et valgfrit L-track monteringssystem giver en hidtil uset fleksibilitet, mens V2L-funktionalitet forbedrer effektiviteten.
- PV5 Chassis Cab leveres som et ufærdigt køretøj med en delt kabine, der anvender frontsektionen fra PV5 Cargo. Det er udviklet til at understøtte en bred vifte af konverteringskonfigurationer, herunder tiplad og køleboks-modeller.
PV5 Passenger
PV5 Passenger er udstyret med de nyeste komfortfunktioner, hvilket gør det muligt at skifte problemfrit mellem privat og erhvervsmæssig brug.
Disse funktioner inkluderer passagerorienterede bekvemmeligheder, et rummeligt interiør og bagageområde, en bagklap, der åbner op, samt foldbare og sammenklappelige sæder. Køretøjets open-source platform er designet til at lette installationen og brugen af forskelligt tilbehør, hvilket markant forbedrer passagerkomforten.
Interiøret i PV5 Passenger er baseret på en to- eller tre-rækket sædekonfiguration, der giver adskillige anvendelsesmuligheder. I en 2-3-0 opsætning bruges første og anden række til sæder, mens der fortsat er plads til et rummeligt bagageområde, suppleret med en bagagebakke og sidemonterede opbevaringsrum for optimal pladsudnyttelse.
I denne opsætning skaber anden rækkes justerbare og foldbare sæder, kombineret med en plan flade, en ideel indretning til en weekendcampingtur. I en 1-2-3 sædekonfiguration kan området til højre for føreren bruges som et multifunktionelt opbevarings- og bagageområde.
Gennem udviklingen af sin PBV-forretning har Kia samarbejdet med globale partnere for at sikre, at PV5 passer bedst muligt til deres forskellige anvendelser. Et eksempel på dette er samarbejdet med Uber, hvor der fra de tidlige stadier af PV5-udviklingen har været særlig opmærksomhed på de udfordringer, Uber-brugere oplever. Som et resultat vil PV5 kunne tilpasses flere forskellige anvendelser for passagertransport og forventes at være kvalificeret til flere af Ubers produktkategorier.
Derudover planlægger Kia at indgå i samarbejdsdrøftelser for at hjælpe chauffører og flådepartnere med at få en dybere forståelse af køretøjet.
PV5 Cargo
PV5 Cargo tilbyder et omfattende udvalg af muligheder for kunderne med tre specifikationer: Standard, Lang og High Roof. High Roof-versionen fås også i en Walk-Through-variant, hvilket gør den til det ideelle valg for dem, der har brug for et køretøj til at øge effektiviteten og forbedre arbejdsgangen. Modellen har en maksimal lastkapacitet på 5.1 m3, hvilket gør den konkurrencedygtig sammenlignet med traditionelle lerhvervskøretøjer, og den kan rumme 2 standard europaller. Med en lav lasthøjde på kun 419 mm mindsker PV5 Cargo yderligere belastningen ved lastning og losning af varer.
Standard- og Lang-versionerne er designet med et typisk to-sæders passagerlayout, hvor en tre-sæders konfiguration er valgfri. High Roof-varianten tilbyder som standard en ekstra tagkonsol. I to-sæders layoutet findes en unik Walk-Through-version som en valgfri mulighed, der har et sæde til passageren, der kan sænkes, samt en skillevæg med en skydedør, hvilket giver lettere adgang til lastrummet.
Kias designere har også taget en ny og transformerende tilgang til PV5 Cargo’s store lastområde. Det valgfrie L-track monteringssystem giver en hidtil uset grad af fleksibilitet, svarende til det alsidige opbevaringssystem i PV5 Passenger. Dette system kan installeres i hele lastrummet med to rækker på hver side, to rækker langs loftbeklædningen og én række på skillevæggen (kun tilgængelig i Walk-Through-varianten). Skinnerne understøtter skydbare fastspændingsringe, der kan placeres i forskellige positioner for sikker fastgørelse af lasten.
V2L-funktionaliteten i lastrummet giver praktisk adgang til strøm, hvilket forbedrer arbejdseffektiviteten, mens Kias avancerede dataindsamlings- og analysefunktioner øger produktiviteten for PV5-kundernes flåder.
Denne datadrevne tilgang muliggør forudsigelig vedligeholdelse, reducerer ulykkesrater og reparationsomkostninger samt sikrer hurtigere skadesbehandling og service af køretøjer, hvilket minimerer driftstop. Kia samarbejder med flådestyringsudbydere for at forbedre PV5-kundernes oplevelse ved at generere kvalitetsdata, som gøres tilgængelige i API-format for at forbedre køretøjsovervågning og målbare resultater.
PV5 Chassis Cab
PV5 Chassis Cab er udviklet til at understøtte et bredt udvalg af konverteringskonfigurationer. Den er designet til at have en sammenhængende og ensartet visuel profil i hele køretøjets længde, hvilket opnås gennem detaljer som en faset karrosseristruktur. Chassis Cab leveres som et ufærdigt køretøj med en delt kabine, der anvender frontsektionen fra PV5 Cargo.
Bagtil har køretøjet en flad struktur med sidekollisionsbeskyttelse til batteriet samt ekstra monteringsbeslag til installation af lad- og kasseopbygninger. Dette muliggør maksimal tilpasning, samtidig med at køretøjet har forbedret skalerbarhed for eksterne enheder.
De forventede anvendelser for PV5 Chassis Cab spænder fra forskellige ladtyper til køleboks-modeller, hvor køretøjets 4.525 mm længde giver plads til et bredt udvalg af tilpassede modifikationer.
Hvilke yderligere varianter af Kia PV5 er tilgængelige?
- Flere nye versioner af PV5 vil blive introduceret, både direkte gennem Kia og via partnerskaber med globale konverteringsvirksomheder.
- To af de første ekstra varianter bliver PV5 Crew, som har forskellige løsninger til fastgørelse af last såsom surringspunkter og L-track skinner, samt PV5 Wheelchair Accessible Vehicle (WAV), der forbedrer mobiliteten for personer med handicap.
Demonstrerende den fleksibilitet, som PV5 og Kias E-GMP.S-platform tilbyder, kan køretøjet yderligere tilpasses specifikke anvendelsesformål.
PV5 Crew er en flagskibs-konverteringsmodel, udviklet af Kia. Den inkluderer forskellige lastfastgørelsesmuligheder, såsom surringspunkter og L-tracks, som tidligere kun var tilgængelige via eksterne modifikationer, men nu leveres direkte fra Kia med fuld fabriksgaranti.
Derudover er varianterne Drop Side, Box Van og Freezer Box planlagt til lancering, og der arbejdes løbende på at udvide konverteringsmulighederne til at omfatte campingbiler og premiumløsninger til private kunder.
Kia har også udviklet PV5 WAV, der imødekommer behovene hos kørestolsbrugere, deres familier og plejere samt chauffører.
For at forbedre tilgængeligheden er der blevet udviklet en sideindstigningsfunktion baseret på universelle designprincipper, hvilket gør det muligt for både almindelige passagerer og kørestolsbrugere at stige ombord gennem samme indgang. Dette sikrer lige adgang for alle, hvilket øger inklusion og bekvemmelighed.
Denne tilgang gør det ikke kun nemmere at komme ind i bilen fra kantstenen, men forbedrer også sikkerheden og holdbarheden, med en hurtigudfoldelig rampe, der kan bære op til 300 kg.
PV5 WAV er også udstyret med et brugervenligt, universelt fastgørelsessystem til kørestole og giver fremadrettet udsyn gennem anden sæderække. Bekvemmeligheden for ledsagere forbedres med et opklappeligt sæde i tredje række, der gør det lettere for både kørestolsbrugeren og en medpassager at stige ind.
PV5 WAV-modellen er designet til ikke kun at være et erhvervskøretøj, men også til at forbedre mobiliteten og friheden for personer med fysiske handicap.
Kia har til hensigt at levere yderligere optimerede PBV-produkter gennem sin konverteringsstrategi, skræddersyet til forskellige kundebehov. Derudover planlægger virksomheden at udvide sin PBV-forretning gennem partnerskaber med globale konverteringsvirksomheder, hvor der udvikles flere konverteringsmodeller baseret på samarbejds- og certificeringssystemer.
Batteri- og drivlinje muligheder til Kia PV5?
Alle versioner af Kia PV5 drives af enten et 51,5 kWh eller 71,2 kWh NCM-batteri, med en ekstra 43,3 kWh LFP-batterimulighed til PV5 Cargo. Dette driver en 120 kW frontmotor, der leverer 250 Nm drejningsmoment.
PV5 anvender et ‘cell-to-pack’ batterisystem, der eliminerer behovet for moduler ved at integrere battericellerne direkte i batteripakken, hvilket forbedrer energieffektiviteten og mindsker tykkelsen på batteripakken
Når PV5 Passenger er udstyret med 71,2 kWh batteriet, opnår den en rækkevidde på op til 400 km. Kia PV5 kan hurtigoplades fra 10 % til 80 % på kun 30 minutter.
Kia PV5’s designfilosofi
PV5’s moderne design er inspireret af Kias prisvindende ‘Opposites United’-designfilosofi. Ved at gå ud over det traditionelle design for logistik-køretøjer tilbyder PV5 et friskt æstetisk udtryk, der fremhæver fleksibilitet og tilpasningsevne gennem modularisering.
PV5 kombinerer en strømlinet overdel med en robust, teknisk base. De karakteristiske tekniske lygter integreres med køretøjets A-stolpe, hvilket skaber en ren og harmonisk profil, der understreger, hvordan Kias PBV-teknologi nytænker plads og mobilitet.
Sorte geometriske hjulkasser og sideskørter giver bilen et ultrakraftigt, terrængående udtryk, mens de robuste hjørner på den nederste kofanger er udskiftelige og tjener både et æstetisk og praktisk formål.
PV5’s design spiller også en vigtig rolle for køretøjets sikkerhed, hvor der er lagt særlig vægt på at forbedre for- og sideudsynet gennem optimerede cowl-punkter og bæltehøjder.
Farver, materialer og finish?
Med PV5 stræber Kia efter at innovere på alle områder, herunder brugen af farver, materialer og finish.
Kias designteam har integreret livlige farver både indvendigt og udvendigt, kombineret med holdbare og bæredygtige materialer, der er lette at rengøre, hvilket ikke blot forbedrer funktionaliteten, men også øger bruger- og passageroplevelsen.
Interiørfinishen i alle tre PV5-modeller præsenterer en farvepalette inspireret af naturen, herunder Deep Navy, Dove Gray, Espresso Brown, Terracotta Brown og Iceberg Green.
PV5 Passenger introducerer også fire spændende nye eksteriørfarver: Soft Mint Gloss, Lakehouse Gray Gloss og Frost Blue Gloss.
Kia har desuden for første gang anvendt innovative miljøvenlige materialer, herunder termoplastisk olefin (TPO), som fungerer som et holdbart og praktisk gulvalternativ til polyvinylchlorid (PVC). Sædebetræk inkluderer også Bio Polyurethan (PU).
Kia PV5’s interiør
PV5’s interiør er baseret på et open-box-koncept, der giver et alsidigt rum og en innovativ række af intelligente opbevaringsløsninger. Dette design maksimerer effektiviteten ved at udnytte pladsen med minimale konfigurationer.
Alle tre varianter har en førersone, der er optimeret til at imødekomme førerens behov. Kabinens geometriske design sikrer en effektiv pladsudnyttelse, mens den ultralave bæltehøjde giver optimal synlighed, suppleret med opbevaringsrum både øverst og nederst på instrumentpanelet. Forenklede vertikale og horisontale linjer skaber en minimalistisk atmosfære, mens instrumenteringen sikrer, at føreren kan fokusere fuldt ud på vejen.
Som et tomt lærred giver PV5 brugerne mulighed for at skabe skræddersyede konfigurationer og løsninger, der forbedrer både arbejde og fritid. Modulære valgmuligheder og specialdesignede produkter kan yderligere optimeres for at forbedre anvendeligheden.
Særligt har Kia introduceret ‘Kia AddGear’ til PV5, hvilket gør det muligt for kunderne at tilpasse køretøjets interiør med modulært tilbehør, der minder om skræddersyet møbeldesign. Dette innovative system tillader nem tilføjelse eller modifikation af komponenter, selv efter køretøjets køb, hvilket forbedrer ejeroplevelsen.
Gennem alsidige og fleksible AddGear-opbevaringszoner i kabinen introducerer Kia en ny dimension af skræddersyet opbevaring, med flere opbevaringsrum i de enkelte bakker. I Passenger-modellen er bakkerne strategisk placeret på venstre side af førersædet, bag midterkonsollen, på tredje sæderækkes håndtag og på bagageområdets panel.
I Passenger-modellen (2-3-0 konfiguration) er opbevaringsrum strategisk placeret flere steder: på instrumentpanelet, i handskerummet, midterkonsollen, fører- og passagersæderne samt i anden og tredje sæderække, inklusive den nedre bagagebund og bagagepanelet.
Anden sæderække har en fodstøtte og praktiske USB-porte til passagererne, placeret på siderne af førerens sæderyg. En sædevarmefunktion er integreret i siderne af sæderne på anden række, mens en baglomme er tilføjet på førersædet for at forbedre organisering. Kunderne kan vælge mellem et fast eller skydbart glasvindue i dørbeklædningen på anden række for at øge følelsen af åbenhed.
Andre brugervenlige funktioner inkluderer kopholdere i midterkonsollen, en frakkekrog på nødhåndtaget og bagagenet til nem opbevaring.
Teknologi- og opkoblingsfunktioner i Kia PV5
PV5 er udstyret med en stor skærm, som er usædvanlig i erhvervskøretøjer. Den inkluderer et 7-tommers instrumentdisplay og en 12,9-tommers navigationsskærm samt Digital Key 2.0-teknologi (NFC+BLE+UWB) for forbedret adgang til køretøjet.
Det Android Automotive OS-baserede IVI (In-Vehicle Infotainment) system og app-markedet muliggør brugen af forretningsspecifikke applikationer.
Over-the-Air (OTA)-opdateringer til effektelektronik, batteristyringssystemer og andre controllere sikrer, at køretøjet altid anvender den nyeste software gennem hele dets livscyklus – fra køb til udfasning.
Vehicle-to-Load (V2L) funktionen udvider yderligere mulighederne for elbilkunder og øger anvendelsesmulighederne for køretøjet.
Lanceringen af Kia PV5
Salget af PV5-modellerne begynder i anden halvår 2025. Konverteringsmodellerne forventes at gå i produktion løbende mellem 2025 og 2026. Forudbestillinger forventes at starte allerede i første halvår 2025.
Kia PV5 specifikationer
Kia PV5 Specifikationer | ||
Variant | Passenger (2-3-0) | Cargo (Lang) |
Længde | 4,695 mm | 4,695 mm |
Bredde | 1,895 mm | 1,895 mm |
Højde |
1,923 mm with antenna / 1,899 mm without antenna |
1,923 mm with antenna / 1,899 mm without antenna |
Akselafstand | 2,995 mm | 2,995 mm |
Batteri | 51,5 kWh eller 71.2 kWh | 43,3 kWh, 51,5 kWh eller 71.2 kWh |
Max. effekt/moment | Max. 120 kW / 250 Nm | Max. 120 kW / 250 Nm |
Fast Charging (10-80%) | 30 min. | |
Rækkevidde | Max. 400 km |
De angivne data er baseret på foreløbige data og afspejler de planlagte mål pr. Kia EV Day. Disse tal kan ændre sig afhængigt af faktiske testresultater og andre relevante faktorer. Produktspecifikationer, funktioner og tilgængelighed kan variere afhængigt af region og land.
Emner
Kategorier
Alle ovenstående tekniske data og priser er gældende på tidspunktet for udgivelsen af pressemeddelelsen – og kan blive ændret. Specifikationer og funktioner nævnt i denne pressemeddelelse kan variere afhængigt af land/region.
Kia Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (group.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 40 ansatte. Kias dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som bakkes op af mærkets unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – fri km i de første 3 år).
Kias tidlige skridt i forhold til at popularisere elbiler, placerer mærket i spidsen for elektrificeringen af den danske bilpark. Mærket har et bredt modelprogram af elektrificerede bilmodeller, hvilket naturligt medvirker til, at Kia er et af de bedst sælgende elbil-mærker.