Pressemeddelelse -
Kia starter en ”purpose-built vehicle”-strategi med lanceringen af Niro Plus
Fredericia, den 27. april 2022 – Kia har i dag præsenteret Niro Plus, som er mærkets første ”purpose-built vehicle” (PBV). Som leverandør af fremtidssikrede mobilitetsløsninger undersøger Kia forskellige muligheder for at gøre mennesker og virksomheder mobile med løsninger ud over de traditionelle biler, og koncernen forventer, at mærkets PBV-modeller bliver en vigtig del af fremtidens mobilitet.
Kia Niro Plus bliver i første omgang lanceret som en fuldt elektrisk taxa i Korea, hvor koncernen modificerer den første generation af Niro EV, så den opfylder kravene til moderne bildeling. Introduktionen af bilen følger efter lanceringen af Kias Ray Van i februar, der som Koreas første varebil med én siddeplads er konstrueret til at opfylde den stigende nationale efterspørgsel efter små biler til kurértjenester.
Kia er en af de første spillere på det globale PBV-marked og planlægger at blive førende på markedet senest i 2030. I den forbindelse udvikler koncernen en dedikeret platform til fremstilling af PBV’er i forskellige former og størrelser med henblik på at imødekomme kundernes nye behov og markedstendenserne.
Kia vil lancere sin første dedikerede PBV-model i 2025, hvor det globale PBV-marked forventes at være modnet. Mærkets første dedikerede PBV får samme størrelse som en mellemstor bil med muligheden for at skalere den til specifikke formål.
Sangdae Kim, som er chef for Kias eLCV Business Division, udtalte følgende: ”Kia ændrer sin forretningsstrategi til at fokusere på udbredelsen af elbiler og introduktionen af nye mobilitetsprodukter, der er skræddersyet til brugernes behov i hele verden. Niro Plus er vores første skridt ind i PBV-universet – et marked med stort potentiale for fremtiden.
Niro Plus - Kias første PBV egnet til erhverv og rekreative formål
Niro Plus er en del af Kias planer om at blive leverandør af ansvarlige mobilitetsløsninger og førende inden for udviklingen af PBV’er. Den afspejler også en stigende efterspørgsel efter fuldt elektriske erhvervstransportløsninger inklusive taxakørsel og bildelingstjenester.
Kia planlægger en generel version af Niro Plus til private, som kan bruges til mange erhvervs- og rekreative formål, herunder bilafhentning. For eksempel forestiller Kia sig et scenarie, hvor en ejer af en lille virksomhed bruger Niro Plus til erhvervsformål i løbet af ugen, samtidig med at den udnyttes mest muligt, ved at benytte bilens alsidighed i weekenden til fritidsaktiviteter såsom camping eller besøg i naturen.
Efterspørgslen efter kurér- og logistiktjenester er steget markant efter den vækst i internethandlen, som har fundet sted i løbet af Covid-19-pandemien. I takt med at PBV-markedet vokser, planlægger Kia løbende at udvide modelrækken fra mikro-PBV’er til store PBV’er, der potentielt kan være et alternativ til offentlig transport eller endda fungere som mobile kontorer.
Den generelle, ikke-taxa version af Niro Plus vil blive tilgængelig på udvalgte oversøiske markeder i anden halvdel af året. Ud over den fuldt elektriske version, vil Niro Plus være tilgængelig som plug-in hybrid og hybrid på disse markeder, hvilket afspejler landespecifikke karakteristika og forskellige kundebehov.
Kia sigter efter gradvist at udvide sin PBV-forretning på verdensplan med Niro Plus, og yderligere lanceringsmarkeder og detaljer vil snart blive annonceret.
Niro Plus-taxamodellen – til koreanske taxavognmænd
Niro Plus-taxamodellen er baseret på første generation af Niro EV – Kias populære elektriske crossover. Siden lanceringen i 2018 er Niro EV blevet solgt på verdensplan, hvor den har vist den stigende efterspørgsel efter alsidige elektriske biler.
Kia har lavet adskillige forbedringer til den første generation af Niro for at gøre Niro Plus klar til at imødekomme de koreanske taxaoperatørers krav. Længden og højden på Niro Plus taxamodellen er steget med henholdsvis 10 mm og 80 mm (sammenlignet med første generation af Niro uden tagbøjler), for at give passagererne mere plads inde i kabinen. En slanket struktur har også bidraget til den større kabineplads, hvor Niro Plus-taximodellen har tyndere sæder og dørbeklædninger sammenlignet med den originale Niro EV. Yderligere passagersikkerhed og bekvemmelighedsfunktioner, herunder dørreflektorer og hjælpehåndtag, er også tilgængelige i både taxaversionen samt den generelle version.
Et integreret all-in-one-display forbedrer taxa-modellens komfort og sikkerhed markant for føreren, fordi det ikke længere er nødvendigt med flere apparater og skærme. Displayet kommer til at omfatte alle de informationer, der er relevante for taxachauffører, så de nemt kan udføre deres arbejde – inklusive navigation, taxameter, digital kilometertæller og stemmegenkendelse. Systemet kommer også til at omfatte data om relevante POI’er og placeringen af ladestationer til elbiler i nærheden. Kia planlægger at samarbejde med lokale og nationale virksomheder om at tilbyde over-the-air-opdateringer (OTA) og -tjenester.
Emner
Kategorier
Alle ovenstående tekniske data og priser er gældende på tidspunktet for udgivelsen af pressemeddelelsen – og kan blive ændret. Specifikationer og funktioner nævnt i denne pressemeddelelse kan variere afhængigt af land/region.
Kia Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 40 ansatte. Kias dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som bakkes op af mærkets unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – fri km i de første 3 år).
Kias tidlige skridt i forhold til at popularisere elbiler, placerer mærket i spidsen for elektrificeringen af den danske bilpark. Mærket har et bredt modelprogram af elektrificerede bilmodeller, hvilket naturligt medvirker til, at Kia er et af de bedst sælgende elbil-mærker.