Gå til indhold
Stramme og sprøde linjer kombineres med muskuløse overflader i en raffineret SUV, som får et dynamisk og adræt look på vejen
Stramme og sprøde linjer kombineres med muskuløse overflader i en raffineret SUV, som får et dynamisk og adræt look på vejen

Pressemeddelelse -

Kias ultimative SUV, Sportage, prissat

Fredericia, den 11. januar 2022 – Overlegen med innovation i centrum og spækket med udstyr lancerer Kia dette forår den femte generation af Sportage fra kr. 334.900,-. Den nye Sportage er dristig, sofistikeret og sporty i sit design. Den kommer med et lækkert interiør og en i særklasse lang liste af udstyr som standard. Samtidig debuterer den med adskillige nye features, som skal være med til at skabe den optimale kørsel, terræn- mode og nyt elektronisk ophæng. Kort sagt, femte generation af Kia Sportage er produceret med henblik på den ultimative urbane SUV.

Modelprogrammet

I Danmark bliver den nye Sportage lanceret med et udvalg af kraftfulde, adrætte og effektive drivlinjer inklusive topmoderne hybridteknologi og den nyeste generation af miljøvenlige benzin- og dieselmotorer.

Både PHEV-modellerne og samtlige benzinvarianter i det danske modelprogram er udstyret med Kias populære 1,6-liters T-GDI-motor fordelt på to ydelser - hhv. 150 hk og 180 hk.

Benzinvarianten med 150 hk fås både med manuelt gear og med DCT. 180 hk varianten fås udelukkende med DCT. Alle DCT-varianter er udstyret med Kias mild-hybrid teknologi (MHEV), som er med til at sænke emissionerne og forbedre effektiviteten.

Den nye Sportage fås desuden med en særdeles effektiv 1,6-liters clean-dieselmotor med en ydelse 136 hk. Diesel-varianten er også udstyret med Kias DCT-gearkasse og MHEV drivlinje.

Den omtalte DCT-gearkasse, er Kias 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse (7DCT). Alternativt er der tale om en 6-trins manuel gearkasse (MG). Og Sportage Plug-in Hybrid er udstyret med den nyeste generation af Kias 6-trins automatiske gearkasse (6AG). Benzin- og dieselmodellerne er udstyret med forhjulstræk, hvorimod PHEV-modellerne har fået firehjulstræk.

Når det gælder Sportage Plug-in Hybrid, er den kompakte turbomotor en del af den avancerede drivlinje, som også omfatter en 66,9 kW elmotor med permanente magneter og et 13,8 kWh litium-ion-polymer-batteri. Denne drivlinje har en samlet ydelse på 265 hk, hvoraf de 180 hk leveres af T-GDI-motoren.

Priserne for en veludstyret Sportage med 150 hestes benzinmotor og manuelt gear starter fra kr. 334.900,-. For yderligere 30.000,- får man 7DCT.

Udover standardvarianten er der også mulighed for endnu mere udstyr i udstyrsvarianterne Prestige (+45.000,-) og Upgrade til yderligere kr. 50.000,- (fås ikke kun til DCT).

Hertil kommer en GT-Line variant med samme motor - men en ydelse på 180 hk til kr. 509.900,-.

Dieselvarianten starter som standard fra kr. 394.900,-. Og fås også som både Prestige (+45.000,-), Upgrade (+50.000,-) og GT-Line (+30.000,-).

Sportage Plug-in Hybrid starter i udstyrsniveauet, Prestige, til kr. 364.900,-. Og den fås også både som Upgrade (+35.000,-) og GT-Line (+15.000,-)

Sportage Drivline HK Sportage Prestige Upgrade GT-Line
1,6 T-GDI Benzin 150 334.900 kr. 369.900 kr.
1,6 T-GDI Benzin DCT mild hybrid 150 364.900 kr. 409.900 kr. 459.900 kr.
1,6 T-GDI Benzin DCT mild hybrid 180 509.900 kr.
1,6 CRDI DCT mild hybrid 136 394.900 kr. 439.900 kr. 489.900 kr. 519.900 kr.
1,6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD Aut.6 265 364.900 kr. 399.900 kr. 414.900 kr.

Se hele modelprogrammet på www.kia.com/dk

Køredynamik

På baggrund af koncernens nye ”N3”-platform er alle elementer af den nye Sportage designet og udviklet til at styrke SUV’ens egenskaber.

En helt nyudviklet terræn-indstilling debuterer i denne femte generation af Sportage. Den avancerede terræn-indstilling tilpasser Sportages opsætning, så bilen får optimal køredynamik på alle typer vejbelægning og under alle forhold.

Den nye N3-platform har også haft stor indflydelse på den nye Sportages køreegenskaber med en kombination af raffineret, stabil og komfortabel kørsel med adrætte og dynamiske køreegenskaber. Et avanceret styretøj og en undervogn, som er omhyggeligt tilpasset, bidrager til at forene disse kvaliteter.

For at levere en dynamisk, medrivende og optimal køreoplevelse på de europæiske veje introduceres en række særdeles innovative teknologier med den nye Sportage. En ny generation af elektronisk reguleret undervogn (ECS) leverer maksimal komfort og overlegen sikkerhed i alle situationer takket være den kontinuerlige støddæmperregulering.

Teknologien reagerer hurtigt på Sportages karrosseribevægelser og styrebevægelser og foretager lynhurtige justeringer af støddæmperne for at modvirke løfte-, nikke- og krængningsbevægelser under kørsel gennem sving. Den tilpasser også undervognens dæmpningskraft, så forhindringer klares komfortabelt og efterpåvirkningen af hjulene minimeres. Et elektronisk reguleret AWD-system sikrer, at kraften fordeles optimalt mellem for- og baghjulene afhængigt af vejforholdene og kørselssituationen, hvilket ikke blot øger præstationerne, men også forbedrer sikkerheden og effektiviteten.

Topmoderne kabine

Kabinen i den nye Sportage er raffineret med bløde kvalitetsmaterialer og innovativ teknologi, og helheden skaber et helt igennem topmoderne og førerorienteret rum. Kabinen er skræddersyet til at forene banebrydende teknologi med luksusudstyr, førsteklasses materialer og moderne stil.

Centralt i den nye Sportages kabine finder man et smart kurvet display med touchskærm og sportslige luftdyser. Det kurvede display forrest i kabinen giver cockpittet en imponerende visuel bredde og dybde.

Den højteknologiske 12,3” touchskærm og multifunktions-touchdisplayet er styreenhederne for opkobling, funktioner og nyttige features for både fører og passagerer. Begge systemer er særdeles intuitive og bløde at røre ved. Instrumentenheden på 12,3” har den nyeste generation af full thin-film-transistor liquid-crystal-display, som leverer en utrolig præcis og tydelig grafik. Med så avanceret og sikker hightech-opkobling har den nye Sportage fordel af de nyeste over-the-air-opdateringer af software og navigationskort. Den avancerede opkoblingssoftware i den nye Sportage giver brugerne mulighed for at oprette forbindelse til deres bil via Kia Connect smartphone-appen. Den interaktive, brugervenlige teknologi giver også brugerne adgang til bilens funktioner, hvilket giver total ro i sindet, når man med et enkelt tryk kan kontrollere, at bilen er låst, og dørene er lukkede, og fuld bekvemmelighed ved at informere brugerne nøjagtigt, hvor de parkerede deres bil.

En ergonomisk midterkonsol er placeret optimalt for føreren og forsædepassageren, og den giver ekstra fleksibel opbevaringsplads. Eksempelvis kan man blot trykke på en knap for at klappe kopholderne i midterkonsollen ind i enheden, når de ikke skal bruges, hvilket giver personerne i bilen større og mere praktisk opbevaringsplads. Midterkonsollen rummer også den iøjnefaldende shift-by-wire-gearvælger. En opladningsbakke til smartphone giver hurtig opladning med 15 W.

Hele kabinen er spækket med materialer i højeste kvalitet, der er behagelige at røre ved, mens dynamiske farvevalg tilføjer liv og energi. Førersædet og det forreste passagersæde kombinerer innovation, komfort og funktionalitet i et sportsligt let design. De rummer USB-porte til hurtig opladning, og for at understrege passagerernes komfort yderligere er der integreret bøjlelignende elementer i de slanke nakkestøtter, så man nemt kan hænge tøj eller håndtasker på krogen.

Det gennemtænkte interiør i den europæiske Sportage er kombineret med praktisk funktionalitet og alsidighed, hvilket understreges af den kompakte akselafstand på 2.680 mm, en bredde på 1.865 mm, en længde på 4.515 mm og en højde på 1.645 mm. Det har resulteret i en samlet pakke, som sætter standarden for benplads, lofthøjde og bagagerumskapacitet. Den europæiske Sportage byder på 996 mm benplads til passagererne på 2. sæderække (955 mm i PHEV-modellen), og lofthøjden bagi er 998 mm. Bagagerumskapaciteten er mellem 526 - 591 l (VDA) afhængig af drivlinje.

For at maksimere anvendeligheden yderligere kan bagsæderne klappes frem i forholdet 40:20:40, så bagagerumskapaciteten kan øges til i alt 1.715 - 1.780 l. Denne intelligente funktionalitet i kabinen, hvor bagsæderne kan klappes frem ved blot at trække i et greb, er standardudstyr i alle Sportage-modeller.

En helt omsluttende surroundsound i kabinen forkæler personerne i den nye Sportage takket være det førsteklasses Harman Kardon-soundsystem.

Den nye GT-line-model fremhæver Sportages energiske natur endnu mere med elementer i interiøret, som skaber visuelt stærke kontraster mellem sort og hvid for at give modellen en sprælsk og sportslig atmosfære.

DriveWise viser vejen, når det gælder sikkerhed

Med sikkerheden som højeste prioritet i udviklingsarbejdet er den femte generation af Sportage blevet en af de sikreste biler i klassen.

Under Sportages elegante udvendige design er der et forstærket letvægtskarrosseri med stor torsionsstivhed. Den nye Sportage har forskellige sikkerhedssystemer som fx førerairbag, passagerairbag, gardinairbags, centerairbag foran og lavt placerede sideairbags.

Kias velrenommerede Advanced Driver Assistance System-teknologi (ADAS) – også kendt under betegnelsen DriveWise – hjælper den nye Sportage med at undgå potentielle farer og yder komplet beskyttelse til personerne i bilen og andre trafikanter. Som en del af den nye Sportages DriveWise ADAS-pakke er bilen udstyret med Kias brancheførende Forward Collision-Avoidance Assist System med Junction Turning-funktion, som hjælper med til at undgå kollisioner med modkørende køretøjer, fodgængere og cyklister i forbindelse med venstre- og højresving i vejkryds.

Highway Driving Assist (HDA) holder den valgte afstand og hastighed i forhold til det forankørende køretøj ved kørsel på motorvej, og systemet hjælper med at holde den nye Sportage midt i vognbanen. HDA kan også tilpasse bilens hastighed i forhold til hastighedsgrænsen.

Navigationsbaseret Smart Cruise Control (NSCC) hjælper med at holde den nye Sportage på en sikker hastighed på motorvejen ved hjælp af navigationsdata i realtid. Teknologien udvider NSCC-funktionen på de dele af motorvejen, hvor der er mange sving og kurver, og reducerer automatisk hastigheden før et sving eller en kurve. Når motorvejen igen går ligeud, indstiller NSCC hastighedsgrænsen til den oprindelige hastighed igen.

Når føreren aktiverer blinklyset for at skifte vognbane, og der er risiko for en kollision med et køretøj, der kommer bagfra i en tilstødende vognbane, advarer et nyt Blind-Spot Collision-Avoidance Assist-system (BCA) føreren. Hvis risikoen for en kollision bliver større, når advarslen er afgivet, tager BCA aktivt kontrol over bilen for at undgå en kollision. BCA er også aktivt i situationer som fx parkering, hvor systemet hjælper med at undgå kollisioner med køretøjer bag bilen. Blind-Spot View Monitor (BVM) er også med ombord i den nye Sportage, og systemet øger sikkerheden og førerens udsyn ved vognbaneskift ved at vise et billede i realtid af området til siden bag bilen i instrumentenheden.

Remote Smart Parking Assist (RSPA) hjælper føreren med fjernstyret parkering eller udkørsel fra en parkeringsbås. Parkeringsmanøvrerne bliver desuden nemmere med tilføjelsen af Surround View Monitor (SVM)-teknologien, der viser livebilleder af bilen og dens omgivelser.

Visuelt indtryk

Sportages eksteriør sætter helt nye grænser for design, og bilen gør et stort indtryk på de europæiske veje.

Stramme og sprøde linjer løber langs det raffinerede karrosseri og forstærker den elegante styling. Samtidig kombineres rene, men muskuløse overflader med raffineret grafik, så SUV’en får et dynamisk og adræt look på vejen.

Kias nye designsprog ”Opposites United”, som blev afsløret sidste år, er det centrale element på den nye Sportage og påvirker alle aspekter af bilens fremtoning og karakter.

Den tankevækkende og dristige filosofi består af fem søjler: Joy for Reason, Power to Progress, Technology for Life, Tension for Serenity og Bold for Nature. Sidstnævnte søjle – Bold for Nature – har haft afgørende indflydelse på designet af den nye Sportage med sin afspejling af naturens verden og en designidentitet med en dristig, emotionel, moderne og organisk udformning.

Forfra viser den nye Sportage et præcist og avanceret design med den detalje orienterede sorte kølergrillgrafik, som strækker sig over hele frontens bredde. Den tekniske grafik samler de primære elementer på fronten af den nye Sportage og giver et imponerende look. Kølergrillen forbinder Kias moderne Tiger Nose-signaturkølergrill med det iøjnefaldende futuristiske boomerangformede LED-dagskørelys, der til gengæld udgør en skarp skillelinje til de imponerende Matrix-LED-forlygter – også kendt som intelligent Front Lighting System.

Bilens SUV-gener ses på den nye Sportages sider og giver bilen et pirrende look på vejen med stramme linjer over den rene, men raffinerede karrosserioverflade, hvor kontrasterne indgår i en elegant harmoni. Tilføjelsen af en hoftelinje i krom, som forløber op til bagenden af den nye Sportage og skaber harmoniske linjer i forhold til hækspoileren, giver bilen et endnu mere sportsligt præg.

Den europæiske Sportage beholder sin stærke udstråling på vejen bagfra med et muskuløst, hældende fastback-design, som flyder ind i baglygterne, der er designet med et indtryk af, at de skærer sig præcist ind i karrosseriet. De knivskarpe baglygter er forbundet af et smalt horisontalt element, der visuelt gør den nye Sportage imponerende bred at se på bagfra.

For første gang i Europa fås den nye Sportage nu med sort tag til GT-line-modellen, hvilket bidrager til at fremhæve den sportslige profil og de designmæssigt dynamisk udformede C-stolper. Det nye sorte tag er en attraktiv designfeature, som suppleres yderligere på GT-line af iøjnefaldende karrosserifarver, som er sprudlende og fyldt med sjæl.

Afhængigt af udstyr og model er den nye Sportage udstyret med 17”, 18” eller de største 19” fælge, og kunderne kan vælge mellem seks forskellige aluminiumsfælgdesigns, farver og finish.

Avancerede drivlinjer

Med den nye Sportage, lanceres for første gang en plug-in-hybrid (PHEV), som byder på miljøvenlig rent elektrisk kørsel til de fleste daglige køreture til og fra arbejde eller til de daglige indkøb. De allernyeste rene forbrændingsmotorer med benzin er også tilgængelige og sikrer, at den nye Sportage kan leve op til kundernes behov og krav til en miljøvenlig SUV-løsning uden kompromiser.

PHEV-modellen er omhyggeligt konstrueret således, at teknologien påvirker pladsen i passagerkabinen og bagagerummet minimalt. På Sportage PHEV er højvoltsbatteriet placeret under SUV’ens bund mellem de to aksler, hvilket sikrer en optimal vægtfordeling og en kabineplads, som er praktisk, komfortabel og alsidig.

Både PHEV-modellerne og samtlige benzinmotorer i det danske modelprogram er udstyret med Kias prisbelønnede 1,6-liters T-GDI-motor. Ud over at den er sportslig, adræt og har en fremragende respons, så er den avancerede firecylindrede motor også udstyret med Continuous Variable Valve Duration (CVVD), som er en avanceret teknologi, der styrer varigheden af et ventilløft, for at give en markant forbedring af præstationerne, brændstoføkonomien og emissionerne.

Som supplement til CVVD drager 1,6-liters-motoren også fordel af en ny og optimeret forbrændingsproces, afkølingsteknologier og tiltag til reduceret friktion inklusive et avanceret integreret termostyringssystem og anvendelse af kuglelejer med lav friktion.

Når det gælder Sportage Plug-in Hybrid, er den kompakte turbomotor en del af den avancerede drivlinje, som også omfatter en 66,9 kW elmotor med permanente magneter og et 13,8 kWh litium-ion-polymer-batteri. Denne drivlinje har en samlet ydelse på 265 hk, hvoraf de 180 hk leveres af T-GDI-motoren.

Den topmoderne batteripakke i Sportage Plug-in Hybrid har hightech-batteristyring, som konstant overvåger batteriets tilstand inklusive faktorer som strømstyrke, spænding, isolering og fejldiagnose. Pakken omfatter også en avanceret celleovervågningsenhed, som måler cellernes spænding og temperatur.

Sportage benzinvarianterne, som nyder godt af 1.6 T-GDI-motoren, fås med to forskellige motorydelser – 150 hk og 180 hk. Varianten med 150 hk både med manuelt gear og med DCT. 180 hk varianten fås udelukkende med DCT. Alle DCT-varianter er udstyret med Kias mild-hybrid teknologi (MHEV), som er med til at sænke emissionerne og forbedre effektiviteten.

Den nye europæiske Sportage fås desuden med en særdeles effektiv 1,6-liters clean-dieselmotor med en ydelse 136 hk. Clean diesel-varianten med 136 hk er også udstyret med Kias DCT-gearkasse og MHEV drivlinje. Dieselmotoren omfatter også de nyeste aktive SCR-teknologier til emissionskontrol, som reducerer udledningen af NOx og partikler yderligere.

Emner

Tags


Kia Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 40 ansatte. Kias dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som bakkes op af mærkets unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – fri km i de første 3 år). 

Kias tidlige skridt i forhold til at popularisere elbiler, placerer mærket i spidsen for elektrificeringen af den danske bilpark. Mærket har et bredt modelprogram af elektrificerede bilmodeller, hvilket naturligt medvirker til, at Kia er et af de bedst sælgende elbil-mærker. 

Pressekontakt

Lene Mejdal Iversen

Lene Mejdal Iversen

Pressekontakt PR Koordinator 30912544
Rasmus Aagaard

Rasmus Aagaard

Pressekontakt Director / COO +45 3061 1161

Relateret materiale

Kia Import Danmark

Kia Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 40 ansatte. Vi målretter vores modelprogram i hvert enkelt segment, så vi kan tilbyde kunden mest bil for pengene. Kias dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som vi bakker op med vores unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – men fri km i de første 3 år). Hermed har Kia kunden et lavt niveau af omkostninger som bilejer. Den lange garanti sikrer samtidig én af de højeste restværdier i markedet.

Kia
Hauløkkevej 4
7000 Fredericia
Denmark