Tilbage til hjemmesiden
Få vores nyheder på mail

Den helt nye KIA Picanto vinder på kvalitet, teknologi og alsidighed

Pressemeddelelse   •   Feb 16, 2017 09:23 CET

Den nye KIA Picanto fås også i udstyrsvarianten GT-line

Fredericia den 16. februar 2017 – Den helt nye KIA Picanto blev i går for første gang præsenteret for de europæiske medier forud for bilens offentlige debut på 2017-udgaven af biludstillingen i Geneve, som finder sted i marts måned. Den nye Picanto kommer til salg i Danmark sidst i maj 2017.

Den nye KIA Picanto, som er tredje generation af modellen, tilfører en ny, mere ungdommelig og energisk karakter til A-segmentet. Med et selvsikkert nyt design og en højteknologisk kabine i høj kvalitet byder den nye model også køberne på flere muligheder for individualisering, og den bliver klassens mest alsidige bil.

Den nye Picanto fås med tre forskellige benzinmotorer inklusive KIAs nye 1,0-liters benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning (T-GDI). Når den nye 1,0-liters T-GDI-motor kommer til salg i 4. kvartal 2017, vil den være den stærkeste motor, der nogensinde har kunnet fås til Picanto.

Michael Cole, som er Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe, udtaler følgende: ”Picanto er en af KIAs mest solgte biler på verdensplan, og den har især en stor fanskare her i Europa.

“Vores europæiske kunder har fortalt os, at de elsker designet af den udgående Picanto. De er vilde med bilens lave driftsomkostninger, de kompakte dimensioner til bykørsel og det høje niveau af udstyr i forhold til prisen. Den nye model bibeholder disse styrker. Samtidig byder den på et nyt niveau af dynamik og præstationer samt den nyeste teknologi indenfor opkoblingsmuligheder og sikkerhedsfeatures. Derfor er vi sikre på, at den nye Picanto vil hjælpe os til at styrke vores profil og markedsandel i dette meget konkurrenceprægede segment”.

Udvendigt design

Akselafstanden er øget til 2.400 mm (en forlængelse på 15 mm), og hjulene er blevet rykket længere ud i hjørnerne, så det forreste overhæng er blevet 25 mm kortere, så bilen får en mere solid fremtoning på vejen. Stærke, lige linjer forløber horisontalt langs bilens front og understreger bilens tiger nose-kølergrill og de vinklede nye omsluttende forlygter Vertikale linjer, som omgiver luftindtagene på siderne og den nederste del af kølergrillen, forstærker Picantos mere selvsikre nye ”ansigt”.

Den helt nye Picanto vil give køberne bedre muligheder for individualisering end nogensinde før med 11 livlige lakfarver, der får bilen til at skille sig ud. Blandt de farver, som køberne kan vælge mellem, er der seks nye farver: ”Lime Light”, ”Shiny Red”, ”Aurora Black”, ”Pop Orange”, ”Sparkling Silver” og ”Celestial Blue”. Basisversionen af Picanto er udstyret med 14” stålfælge, og derudover kan kunderne vælge mellem fire typer aluminiumsfælge med en diameter på 14”-16”.

Udvendigt er Picanto desuden udstyret med nye projektionsforlygter med LED-blinklys og LED-dagskørelys, og fra 3. kvartal 2017 vil den nuværende antenne blive erstattet af en elegant hajfinneantenne.

For første gang vil KIA desuden tilbyde Picanto i en ny ”GT-Line”udstyrsversion med inspiration fra mærkets ”GT”-modellers sportslige look – fx Optima GT. I GT-Line-versionen er den nye Picantos eksteriør prydet af røde, sølvfarvede og sorte detaljer på kølergrillen, luftindtagene på siderne, langs sideskørterne og bagpå samt forkromede afgangsrør.

Indvendigt design

Indvendigt i den nye Picanto har KIAs designere skabt en mere moderne og raffineret kabine end i den tidligere generation af modellen. Det er sket ved at anvende nye materialer og en ny indretning, så personerne i bilen oplever et bedre kvalitetsindtryk. Det overvejende horisontale design giver kabinen en større visuel bredde og understreger dermed de større kabinemål.

Instrumentpanelets indretning er nu mere centraliseret med en stor 7,0” ”flydende” touchscreen-HMI (human-machine interface) centralt placeret i midterkonsollen, og mange af bilens betjeningselementer er flyttet længere op i førerens synsfelt.

Individualiseringsmulighederne gør kabinen i Picanto mere attraktiv. Sæder med stofindtræk i sort/grå er standardudstyr, men køberne kan også vælge at individualisere deres nye Picanto med en af de fem tilgængelige farvepakker (ekstraudstyr), med indtræk med kunstlæder i kontrastfarve og syninger i kontrastfarve. Farvepakkerne, der er tilgængelige fra lanceringen af bilen, indeholder følgende:

High Gloss Black – en kombination af sort, gråt og hvidt indtræk med hvide syninger (fås med en sort eller grå grundfarve)

Brown – brunt indtræk med lyseblåt mønster ned ad siden og lyseblå syninger

Blue – navy-blåt og blåt indtræk i kunstlæder og stof med hvide og orange syninger

Red – sort og gråt indtræk med rødt mønster og røde syninger

Lime – gråt og lysegråt indtræk med limegrønne syninger

Sædernes kontrastfarver kan som ekstraudstyr sammensættes med nye farvede beklædninger på armlænene i dørene, der afspejler sædernes farvetema. Og sidst, men ikke mindst, vil den nye Picanto GT-Line-udstyrsversion være udstyret med et D-formet rat. Interiøret i GT-Line vil kunne fås med alle farvepakker.

Praktisk udstyr og opbevaring

Selvom bilen har samme mål som den udgående model, giver den helt nye Picanto kunderne klassens bedste rummelighed med maksimal alsidighed takket være den større kabine og klassens bedste bagagerumskapacitet.

Picanto lever op til den stigende trend med 5-dørs biler i A-segmentet, idet KIA ikke tilbyder tredje generation af bilen i en 3-dørs variant. På trods af de maksimale praktiske egenskaber er den nye model ikke større end den udgående model – højden er 1.485 mm, længden er 3.595 mm og bredden er 1.595 mm. Den nye platform har længere akselafstand og længere overhæng bagpå, hvilket giver mere plads i kabinen og bagagerummet (det forreste overhæng er reduceret med 15 mm til 675 mm).

Indvendigt byder den nye Picanto på mere benplads og bedre hovedhøjde i forhold til de mest solgte konkurrenter i A-segmentet, og den lavere indstigningshøjde gør det nemmere at komme ind og ud af bilen. Den nederste del af instrumentpanelet er rykket 15 mm opad, så forsædepassagererne får mere benplads. Den nye Picanto fås med enten fire eller fem sæder, hvor bagsædet er inddelt i henholdsvis 2 eller tre sæder afhængigt af køberens præferencer (versioner med 1,2-liters motor fås kun med fem sæder).

Det nye midterarmlæn til forsædepassagererne kan forskydes op til 55 mm fremad og bagud, hvilket ikke er set før i denne bilklasse, og under armlænet er der et lille opbevaringsrum med plads til en 1-liters-flaske eller et solbrillehylster. Nederst i midterkonsollen er der et åbent opbevaringsrum med en hylde til opbevaring af mobile apparater og andre små genstande samt dobbelte udtrækkelige drikkevareholdere, der kan foldes væk og give endnu mere opbevaringsplads.

Ved makeupspejlet i solskærmene forrest i kabinen er der også et nyt kraftigt LED-lys og en stribe af stemningsbelysning. Takket være belysningen af makeupspejlet er det nemmere at tage makeup på, tjekke frisuren eller justere lidt på hatten, tørklædet eller slipset.

Bagagerumskapaciteten vokser fra 200 l (VDA) til maksimalt 255 l, hvilket er bedst i klassen, og bagagerummet har en justerbar bund, som kan hæves eller sænkes med 145 mm, så du får mere plads, hvis det er nødvendigt, eller så du kan få et ekstra rum under bagagerumsbunden. 60:40 splitbagsædet kan klappes helt fladt ned med et enkelt greb – så bliver det ikke nemmere. Det øger bagagerumskapaciteten til 1.010 l.

Komforten er også blevet forbedret. I mange af konkurrenterne i A-segmentet er bagsædet i ét stykke og har integrerede nakkestøtter, men i den nye Picanto får køberne fuldt justerbare nakkestøtter, som kan bevæges op og ned samt frem og tilbage. Picantos nye sæder er også mere komfortable med en sædebase i samme materialer og samme konstruktion som i de større KIA modeller (fx den nye Optima). Bagest i bilen er bagsæderyglænets vinkel mere tilbagelænet – fra 25 - 27 grader, hvilket giver en mere afslappet siddeposition. Desuden giver en smule mere markante sidestøtter på bagsædet endnu bedre komfort og bedre sidestøtte ved hurtig kørsel gennem sving.

Kørekomfort og køreegenskaber

Den udgående KIA Picanto vandt stor anerkendelse for kombinationen af køreegenskaber med omgående respons og komfortabel kørsel. Ingeniørerne har integreret samme egenskaber i den nye model, og der er foretaget en række ændringer af undervognen, som har uafhængigt forhjulsophæng af MacPherson-typen og torsionsaksel bagest. Det giver større stabilitet under kørslen og endnu mere underholdende respons.

Med henblik på at reducere krængningen i sving med op til 1° og få mere direkte input fra styretøjet er krængningsstabilisatorerne i den nye Picanto 2 % stivere og modificeret en smule, så de er placeret lidt lavere forrest, 5 % stivere og placeret lidt højere bagest. Med Picantos ændrede dimensioner med længere akselafstand og lidt kortere overhæng foran kunne bilens vippepunkt også rykkes længere bagud, så nikkebevægelserne ved opbremsning er blevet reduceret på en naturlig måde uden at opstramme affjedringen, hvilket kunne gå ud over kørekomforten.

Desuden bidrager den længere akselafstand til en naturlig forbedring af køreegenskaberne og -stabiliteten på alle typer vej. Torsionsbagakslen er blevet omkonstrueret med nydesignede bærearme, så vægten er blevet reduceret med 1,8 kg over bagakslen, uden at enhedens stivhed er blevet forringet.

Et nyt styretøj betyder, at styretøjets udveksling er blevet 13 % hurtigere i forhold til den udgående Picanto – fra 16,5:1 til 14,3:1. Det giver ikke blot hurtigere respons på førerens bevægelser af rattet, men reducerer også antallet af ratdrejninger fra anslag til anslag (fra 3,4 til 2,8 omdrejninger), hvilket gør Picanto endnu nemmere at køre ved lave hastigheder og ved bykørsel. Forhjulenes placering tættere på bilens front, som resulterer i et kortere overhæng, og den lavere vægt foran forakslen reducerer inertien, så køreegenskaberne bliver endnu mere adrætte.

Den nye Picanto er den første bil i klassen med torque vectoring-system ved opbremsning – en ekstrafunktion i den elektroniske stabilitetskontrol (ESC, se ”Sikkerhed”). Med denne nye teknologi i en bil i A-segmentet har Picanto mere stabile køreegenskaber og større sikkerhed i sving, og samtidig er understyringen reduceret ved hurtig kørsel gennem sving.

Motorer og gearkasser

Den helt nye Picantos hurtigere og mere responsstærke styretøj understøttes af særdeles effektive benzinmotorer med lille slagvolumen. De downsizede motorer reducerer vægten over forakslen og leverer den livlige acceleration og den omgående respons fra motoren, som kunderne forventer af en bybil.

Kunderne vil kunne vælge mellem tre forskellige benzinmotorer. 1,0-liters og 1,25-liters MPI-motorer uden turbo videreføres fra den udgående Picanto, men har fået en række forbedringer, der øger effektiviteten og forbedrer køreegenskaberne. Fra 4. kvartal 2017 vil bilen også kunne fås med KIAs nye 1,0-liters T-GDI-motor (benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning), som for første gang nogensinde sætter turbo på Picantos præstationer. Alle motorer er kombineret med en 5-trins manuel gearkasse, som overfører motorkraften til forhjulene. Nogle modeller fås med start-stop-system, og 1,25-liters MPI-motoren kan også kombineres med en 4-trins automatisk gearkasse.

1,0-liters MPI-motoren er indstigningsmotoren til Picanto og yder 67 hk ved 5.500 omdr./min. og et maksimalt drejningsmoment på 96 Nm. Den mest brændstofeffektive motor, som Picanto-køberne kan vælge, er 1,0-liters motoren, som blot udleder 89 g CO2 pr. km (4-personers version, New European Drive Cycle, blandet kørsel) i forhold til 95 g/km i den udgående model (en reduktion på 6,3 %). Opgraderingerne af motoren omfatter en ny udstødningsmanifold, som er integreret i topstykket, og et nyt kølesystem med afbryderventil, som reducerer motorens opvarmningstid efter koldstart. En ny totrins oliepumpe reducerer desuden den mekaniske friktion.

1,25-liters motoren, som er mellemvarianten, har en ydelse på 84 hk og et drejningsmoment på 122 Nm. Picanto-versioner med den motor udleder 104 g CO2/km ved blandet kørsel, hvor den nuværende Picanto udleder 106 g/km. I forbindelse med anvendelsen i Picanto har KIAs ingeniører optimeret ventiltiderne i motorens dobbelte CVVT-system (continuously-variable valve timing), og samtidig har de anvendt samme nye kølesystem og afbryderventil som i 1,0-liters MPI-motoren. Nye friktionshæmmende stempelringe bidrager også til at reducere friktionen i cylindrene, så effektiviteten bliver større.

1,0-liters T-GDI-motoren, som for første gang vil kunne fås til Picanto, yder 100 hk og har et drejningsmoment på 172 Nm, og det er den højeste ydelse nogensinde i KIAs model i A-segmentet. Motoren har en enkelt-turbo, som giver omgående acceleration, en integreret udstødningsmanifold og højtryksindsprøjtning (200 bar). Laserborede injektorer leverer præcist doserede brændstofmængder til cylindrene, så forbrændingen kontrolleres nøjagtigt. Det giver øjeblikkelig respons ved acceleration og bidrager til motores høje effektivitet og det lave brændstofforbrug.

Raffinement

Der er skruet kraftigt op for raffinementet i den nye Picanto takket være en række ændringer med henblik på at isolere kabinen yderligere mod vibrationer og støj fra vinden, vejen og motoren. Det har resulteret i, at bilen har den mest støjsvage kabine blandt modellerne i A-segmentet – både i tomgang og ved kørsel med almindelig hastighed.

Tiltagene i den nyeste udgave af Picanto omfatter et nyt støjdæmpningspanel under instrumentpanelet og i kabinens bund samt anvendelsen af støjabsorberende skum i de nederste områder ved A- og B-stolperne. Under motorhjelmen bidrager en nyt støjdæmpende motorafdækning og et nykonstrueret luftindtag til at isolere motorstøjen fra kabinen. Motorophængenes struktur er også blevet ændret for at modvirke motorvibrationer. Desuden er forrudeviskerne blevet sænket 6 mm for at modvirke den vindstøj, der opstår ved den nederste del af forruden.

Som et resultat af disse opgraderinger er den nye Picanto den mest støjsvage bil i klassen med et støjniveau på kun 39 dB i tomgang – 3 dB mindre end den pt. bedste i klassen – og 68 dB ved kørsel med almindelig hastighed.

Teknologi

Køberne af den nye KIA Picanto får adgang til nogle af de mest avancerede infotainment- og komfortteknologier, der findes i A-segmentet, og samtidig kan de nyde godt af den høje værdi for pengene, der forventes af KIAs biler.

Den store ”flydende” 7,0” HMI-touchscreen midt i instrumentpanelet omfatter navigationssystem med 3D-kort og fås med Apple CarPlay™ og Android Auto™ til komplet integrering af smartphones. Kunder, der ønsker ekstra sikkerhed, når de parkerer, kan også tilvælge et bakkamera med dynamiske styrelinjer. En trådløs smartphoneoplader med USB-tilslutning (ekstraudstyr) placeret nederst på midterkonsollen sikrer, at førerne kan få opladet deres mobile apparater under kørslen.

Sikkerhed og karrosseri

Den nye Picanto er den sikreste model i A-segmentet, som KIA nogensinde har produceret. Den består af dobbelt så meget avanceret højstyrkestål (AHSS) i forhold til den udgående model og indeholder en række aktive sikkerhedsteknologier.

Med et stærkere karrosseri end nogensinde før er 44 % af karrosseriet til Picanto fremstillet af støbt avanceret højstyrkestål (en stigning fra 22 %), hvilket reducerer karrosseriets vægt med 23 kg og øger vridningsstabiliteten med 12 %. Det nye, stærkere stål er anvendt til at forstærke bunden, tagrælingerne og motorrummet samt A- og B-stolperne, og det styrker bilens kernestruktur. Det nye karrosseri omfatter også over otte gange så meget strukturmæssigt klæbemateriale i forhold til den udgående model (67 m samlinger fordelt over hele strukturen er nu forstærket med klæbemateriale). Samlet set er torsionsstivheden forbedret med 32 %.

Det stærkere og lettere karrosseri suppleres af seks airbags som standardudstyr (frontairbags, sideairbags foran og gardinairbags), knæairbag (ekstraudstyr) og en række aktive sikkerhedsfeatures. De omfatter Vehicle Stability Management (VSM) med Electronic Stability Control (ESC), som sikrer bilens stabilitet under opbremsning og i sving, hvor systemet registrerer manglende vejgreb og bruger ESC til at hjælpe føreren med at holde bilen på ret kurs.

Desuden vil den nye Picanto kunne fås med Autonomous Emergency Braking (AEB)* – en vigtig teknologi til styrkelse af sikkerheden i byerne og forstæderne, hvor de fleste kunder oftest kører i deres Picanto. Der kan også fås et indirekte dæktrykskontrolsystem.

Salgsstart

Den vedvarende værdi for pengene og den høje kvalitet, som har gjort den nuværende generation af Picanto så populær, bibeholdes med den helt nye Picanto, og den sælges som standard med KIAs unikke garanti på 7 år/150.000 km, når den kommer til salg i Danmark fra slut maj 2017.

KIA Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 30 ansatte. Vi målretter vores modelprogram i hvert enkelt segment, så vi kan tilbyde kunden mest bil for pengene. KIAs dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som vi bakker op med vores unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – men fri km i de første 3 år). Hermed har KIA kunden et lavt niveau af omkostninger som bilejer. Den lange garanti sikrer samtidig én af de højeste restværdier i markedet.

KIA Import Danmark AS kunne sidste år fejre 20 års jubilæum i Danmark med endnu et flot salgsresultat på over 11.000 enheder, som er med til at forankre KIAs position i markedet, og bekræfter at KIA har kundernes tillid. 2017 byder på rigtig mange nye modeller - blandt andet helt ny Rio og helt ny Picanto, som står for en stor del af KIAs salg i Danmark. Og ikke mindst high performance modellen; Stinger, som repræsenterer et endnu uudforsket territorium for KIA, skal revolutionere den måde, folk opfatter brand'et og føre KIA ind i en ny tidsalder.