Nyhed -
Ekstrem vintertest af den helt nye KIA Stinger
Fredericia den 28. februar 2017 – KIA Stinger kastes ud i den arktiske vinter i forbindelse med det sidste udviklingsarbejde forud for markedsintroduktionen i anden halvdel af 2017. Ingeniørerne er rykket ud fra koncernens europæiske testbase på den berømte Nürburgring Nordschleife i Tyskland for at udsætte KIAs nye fastback-sportssedan for de ekstreme minusgrader og de isdækkede omgivelser i det nordlige Sverige.
Ingeniørerne har til formål at skabe balance mellem førernes ønske om forudsigelige og stabile gran turismo-inspirerede køreegenskaber under alle forhold og de medrivende, sjove egenskaber fra en baghjulstrukket sportssedan. Med udgangspunkt i udviklingsfaciliteterne i Arjeplog i den svenske del af Lapland, udsætter KIA bilen for en række kørselsforhold med dårligt vejgreb som eksempelvis en glatførebane, en testbane og en slalomtest på den isdækkede sø Uddjaure.
Disse sidste trin i bilens testprogram vil gøre det muligt, for KIAs Stinger-udviklingsteam på 100 medarbejdere, at fintune bilens køreegenskaber med både baghjuls- og firehjulstræk. Desuden vil man kunne tilpasse karateristikken for de forskellige elektroniske førerassistentsystemer, der tilbydes til bilen.
Når bilen kommer til salg, vil Stinger blive KIAs første sedan, der fås med enten baghjuls- eller firehjulstræk. Firehjulstræksystemet med vægt på baghjulene er udviklet til at give optimalt vejgreb i alle situationer. Versioner med firehjulstræk er udstyret med et optimeret Dynamic Torque Vectoring Control-system, som automatisk tilfører trækkraft eller bremsekraft til de enkelte hjul for at holde bilen på rette kurs ved hurtig kørsel gennem sving eller ved kørsel på overflader med dårligt vejgreb. Kunderne til Stinger med baghjulstræk vil som ekstraudstyr kunne vælge en mekanisk begrænset differentialespærre, der giver optimale køreegenskaber – og køreglæde. Stinger GT-modeller med 3,3-liters motor får deaktiverbar elektronisk stabilitetskontrol (ESC) og Traction Control System (TCS) i indstillingen ”Sport”.
Albert Biermann, som er KIAs Head of Vehicle Test and High Performance Development, udtaler: “Ved at teste bilen under disse ekstreme forhold kan vi fokusere på den stabilitet og forudsigelighed, som Stinger giver køberne – i alle versioner og under alle kørselsforhold. Og som noget afgørende giver disse tests os muligheden for at udvikle en bil, som beholder den køreglæde, som køberne ønsker af en sportssedan. Vi ønsker, at entusiastiske førere skal have mulighed for at opleve køreglæden i deres Stinger under alle forhold, uden at gå på kompromis med sikkerheden”.
KIAs vintertests vil også sikre Stingers holdbarhed. Med temperaturer helt ned til -35° C kan KIA teste hvert enkelt element af bilen under de mest ekstreme forhold. I alle de lande, hvor Stinger kommer til salg, vil den være omfattet af samme brancheførende garanti som KIAs mere konventionelle modeller.
KIA Stinger vil kunne fås med tre forskellige motorer. Den mest kraftfulde er en 3,3-liters V6-motor med dobbelt turbo med en ydelse på 370 hk og et drejningsmoment på 510 Nm. Med den motor når Stinger fra 0-100 km/h på blot 5,1 sek. og den er dermed den hurtigst accelererende produktionsmodel fra KIA nogensinde. Stingers 2,0-liters 4-cylindrede turbomotor yder 255 hk og har et drejningsmoment på 353 Nm. Den tredje motor er en 2,2-liters turbodieselmotor. Den yder 200 hk og har et drejningsmoment på 440 Nm. Alle motorer er kombineret med en 8-trins automatisk gearkasse.