Nyhed -
KIA annoncerer den elektriske rækkevidde og ultra lave emissioner på den nye Sorento Plug-in Hybrid
Fredericia, den 16. december 2020 – I forbindelse med produktionsopstart af den nye KIA Sorento Plug-in Hybrid har KIA i dag afsløret bilens elektriske rækkevidde og CO2-emissionsdata.
Den store 7-sæders SUV leverer en elektrisk rækkevidde på op til 57 km (WLTP *) på en enkelt opladning af dens 13,8 kWh batteripakke. Desuden er den i bymiljø i stand til at køre op til 70 km på en enkelt opladning, før den turboladede benzinmotor starter op. En sådan rækkevidde gør langt de fleste bilejere i stand til gennemføre deres daglige pendling helt emissionsfrit.
Bilens plug-in hybrid drivlinje lover også de laveste CO2-emissioner nogensinde i en KIA Sorento. Med en emission på kun 38 g / km (WLTP, vægtet kombineret **) er den nye model en af de mest effektive biler i sin klasse.
Kraftfuld ydelse og emissionsfri kørsel
KIA Sorento Plug-in Hybrid har en kraftfuld 1,6-liters turbo-benzinmotor, der alene producerer 180 hk og 265 Nm drejningsmoment. Kombineret med en elmotor, der producerer 67 kW og 304 Nm drejningsmoment, leverer Sorento Plug-in Hybrid en kombineret ydelse på 265 hk og 350 Nm drejningsmoment, hvilket gør den til den mest kraftfulde Sorento, der nogensinde er solgt i Europa.
Motoren er parret med et 13,8 kWh lithium-ion-polymerbatteri med høj kapacitet, hvilket muliggør den lange elektriske rækkevidde. Ved længere køreture kombinerer drivlinjen elektrisk kraft og forbrændingsmotor. Kraften sendes til forhjulene eller alle fire hjul, afhængigt af vejforholdene, via en hurtigskiftende 6-trins automatgearkasse.
Let kørt og intelligent konstrueret
Føreren kan holde styr på hybrid-systemet via den 12,3” fuldt digitale instrumentklynge. På den måde, kan man kontrollere batteriets status og overvåge strømmen af el og benzin gennem drivlinjen. Føreren kan også nemt finde aktuelle lademuligheder i nærheden via et 10,25” infotainment-system med touchskærm.
Drivlinjen i KIA Sorento Plug-in Hybrid er intelligent konstrueret for at sikre, at bilen opnår den maksimale lastekapacitet og kabineplads til op til syv personer. Den elektriske motor er monteret mellem motoren og gearkassen, muliggjort af den nedjusterede turbomotor under hjelmen.
Sorentos batteripakke er placeret under fører- og passagersæderne. I Sorento med firehjulstræk ligger den ”sadelformede” batteripakke oven på kardanakslen.
Sorento PHEVs 47-liters brændstoftank er placeret under anden sæderække, mens den 3,3 kW on-board-charger er placeret under bagagerummet.
Placeringen af disse komponenter betyder, at alle passagerer - inklusive dem på tredje sæderække - stadig har masser af benplads og en behagelig siddeposition. Denne konstruktion betyder også, at batteripakken ikke trænger ind i Sorentos kabine eller bagagerum på samme måde, som det kan være tilfældet i mange andre plug-in hybridmodeller, hvor batteriet ofte optager værdifuld bagageplads.
Produktionsstart
Produktionen af den nye KIA Sorento Plug-in Hybrid starter i denne uge på KIAs produktionsanlæg i Hwasung i Korea. Den vil være tilgængelig i Danmark ultimo februar / primo marts KIAs unikke fabriksgaranti på 7-år / 150.000 km. Garantien dækker også bilens elmotor og batteripakke.
* WLTP: Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure
** WLTP, vægtet kombineret: Emissionerne er et vægtet gennemsnit af Sorentos CO2-udledning under kørselsforhold mellem 12,5 g / km og 172 g / km.