Gå til indhold
EV6 - en gamechanger til inspirerende elektrisk mobilitet; GT varianten accelererer fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder
EV6 - en gamechanger til inspirerende elektrisk mobilitet; GT varianten accelererer fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder

Pressemeddelelse -

Kia EV6 redefinerer grænserne for elektrisk mobilitet med inspirerende design, høj ydelse og innovativ rummelighed

Fredericia, den 30. marts 2021 – Den nye Kia EV6 tilbyder lang rækkevidde, nul-emissionsdrivkraft, 800V ultrahurtig opladning og karakteristisk styling til crossover-SUV segmentet. EV6 er Kias første bil, der er baseret på virksomhedens dedikerede nye platform til elbiler.

Denne banebrydende crossover - den første dedikerede elbil, der blev lanceret under Kias nye designfilosofi ”Opposites United” – præsenterer et fremtidsorienteret EV-design præget af højteknologiske detaljer. Den kører udelukkende på strøm og tilbydes med flere forskellige rækkevidder uden emissioner. 800V-opladningsfunktionen betyder, at EV6 kan lade batteriet fra 10 til 80 procent på kun 18 minutter, mens GT-versionen, der er designet til at inspirere forbrugere med sine engagerende køreegenskaber, kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder med en tophastighed på 260 km/t.

EV6 er den første dedikerede elbil fra Kia produceret på den helt nye Electric-Global Modular Platform (E-GMP) og udgør den første del af Kias overgang til den nye æra af elektrificering under det nye brandslogan, ”Movement that inspires”. Den er også begyndelsen på Kias Plan S strategi med en målsætning for salget af EV, plug-in hybrid (PHEV) og hybrid-elektriske (HEV) biler til at udgøre 40 procent af Kias samlede salg inden 2030 med et årligt salgsmål på 1,6 millioner enheder. Som en del af dette sigter Kia mod at øge sit elbilsalg til 880.000 enheder i 2030 og blive salgsledende på det globale marked.

EV6 er den første af 11 nye EV-modeller fra Kia inden 2026 - syv af dem bygget på E-GMP arkitekturen og fire elbiler afledte af eksisterende modeller.

“EV6 er manifestationen af ”den nye Kia”. Den er skabt til at inspirere enhver køretur gennem dristigt design, progressiv teknik, innovative teknologier og engagerende elektrisk ydelse, ”sagde Ho Sung Song, Kias præsident og administrerende direktør. "EV6 repræsenterer også begyndelsen på Kias langsigtede engagement i bæredygtig mobilitet, hvilket ikke blot fremskynder overgangen til elektrisk transport, men også til mere bæredygtige produkter, materialer og fremstilling."

EV6 vil blive produceret i Sydkorea. Den kommer til salg på udvalgte markeder globalt fra andet halvår af 2021, med online reservationer startende i foråret.

Du kan se EV6 verdenspremieren på Kias YouTube-kanal.

Ny Kia designretning

Nyt designsprog finder en balance mellem kontrasterende kræfter

EV6 blev designet under brandets nye designfilosofi ”Opposites United”, der henter inspiration fra kontrasterne i naturen og menneskeheden. I centrum for designfilosofien er en ny visuel identitet, der fremkalder positive kræfter og naturlig energi med kontrasterende kombinationer af skarpe stilistiske elementer og skulpturelle former.

Karim Habib, Senior Vice President og chef for Kia Global Design Center, uddybede: ”EV6, som den første dedikerede elbil fra Kia, er et udstillingsvindue for menneske centreret, progressivt design og elektrisk ydelse. Vi er sikre på, at EV6 er en overbevisende og relevant model for den nye EV-æra. Med EV6 tilstræbte vi at skabe et karakteristisk, virkningsfuldt design med en kombination af sofistikerede, højteknologiske funktioner på store, rene flader samtidig med, at vi leverer en dedikeret EV, der sigter mod at definere vores fremtid. ”

GT-versionen af EV6 er designet til at levere noget nyt i crossover-segmentet og tilbyder et karakteristisk, slagkraftigt ydre med højteknologiske funktioner samt hidtil uset ydeevne fra en Kia elbil.

På fronten er Kias ”Tiger Face” blevet genfortolket til den digitale æra. Kørelyset fungerer som en del af det nye digitale ”Tiger Face” og giver et slankt, moderne udseende og inkluderer en sekventiel dynamisk lyssignatur. Herunder udvider et lavt luftindtag visuelt fronten på bilen og fremhæver dens højteknologiske image.

Profilen præsenterer en crossover-inspireret silhuet, som er moderne, slank og aerodynamisk. En karakterlinje løber langs bunden af dørene og buer opad mod baghjulene for visuelt at forlænge bilens profil. Delvist designet til at realisere den ultimative aerodynamiske ydeevne, udmunder bagenden i en skrånende C-stolpe med en integreret sort blank indsats, der ser ud til at forlænge vinduesglasset. Herover sidder en fremtrædende vingespoiler, der kanaliserer luft nedad mod en hævet nedre spoiler placeret over bilens unikke baglygteklynge.

En inspirerende dimension

Alsidig og rummelig interiør takket være det flade batteri i bunden

Interiøret afspejler et karakteristisk produkt fra EV-æraen og har stor gavn af anvendelsen af Kias dedikerede E-GMP-platform. På trods af EV6s kompakte udvendige dimensioner resulterer dens 2.900 mm akselafstand i en kabineplads svarende til mange mellemstore SUV'er.

Jochen Paesen, Vice President for Interior Design, kommenterede: ”Folk tiltrækkes først af bilens ydre, men de ender med at forelske sig i interiøret – hvor de bruger det meste af deres tid. Så det at designe en inspirerende kabine til EV6 var det vigtigste for os. Vi mener, at EV6 kan inspirere kunderne ved at øge muligheden for kreativitet. ”

Et af de mest slående elementer er en helt glat hightech buet infotainment-skærm. Det enkle formsprog i den brede skærm og instrumentpanelet giver interiøret en åben fornemmelse.

Sæderne er slanke, lette og smarte og klædt i moderne, visuelt lækre og robuste stoffer skabt af genbrugsplast - svarende til 111 plastflasker.

EV6 tilbyder et intelligent og fleksibelt interiør og et overflod af opbevaringsmuligheder, inklusive 520 liters (VDA) bagagerum. Med bagsæderne slået ned øges bagagerummets kapacitet til cirka 1.300 liter. Bilen har også et bagagerum i fronten, der giver yderligere 52 liter opbevaringsplads i 2WD-modeller og 20 liter i AWD-modeller.

Elektrisk Drivkraft

Lang rækkevidde, all-wheel drive og nul CO2 udledning

EV6 tilbyder et valg af flere fuldelektriske, nulemissionskonfigurationer, inklusive to batteripakker – 58,0 kWh (standard rækkevidde) og 77,4 kWh (længere rækkevidde). EV6 GT-line fås med både langdistance- og standardbatteripakke, mens EV6 GT kun har den store batteripakke. Dette er Kias første elektriske køretøj, der fås med både 2WD og AWD – sidstnævnte tilbyder forbedrede dynamiske egenskaber under selv de mest udfordrende køreforhold.

EV6 med 2WD og 77,4 kWh batteripakke kan køre over 510 km på en enkelt opladning (WLTP-cyklus). Med et maksimalt drejningsmoment på 605 Nm til rådighed i AWD-versionen, kan EV6 accelerere fra 0 til 100 km/t på kun 5,2 sekunder. 77,4 kWh-batteripakken er parret med en 168 kW (229 hk) elektrisk motor, der driver baghjulene, og i AWD-modeller producerer to elektriske motorer, der driver for- og bagakslerne, i alt 239 kW (325 hk).

EV6 med 58,0 kWh batteri kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder med et maksimalt drejningsmoment på 605 Nm til rådighed i AWD-versionen. 58,0 kWh batteripakken er parret med en 125 kW elmotor, der driver baghjulene; AWD-modeller har to elektriske motorer, der driver for- og bagakslerne og producerer en kombineret ydelse på 173kW (235 hk).

Platform-fleksibilitet til elektrisk drivkraft

Kias nye dedikerede E-GMP reducerer kompleksiteten gennem modulopbygning og standardisering, hvilket muliggør hurtig og fleksibel udvikling af produkter med forskellige egenskaber. Denne fleksible udvikling kan tilfredsstille forskellige kundebehov for bilernes ydeevne inde for en enkelt model som EV6.

Udstyret med 430kW dobbeltmotorer løfter EV6 GT den elektriske ydeevne til et andet niveau. Med et maksimalt drejningsmoment på 740 Nm accelererer AWD GT-versionen fra 0 til 100 km/t på bare 3,5 sekunder og kan nå en tophastighed på 260 km/t (foreløbige udviklingsmål). Med tilføjelsen af en elektronisk spærredifferentiale software til EV6 GT-versionen, får førerne sikker kontrol og dynamisk kørsel og håndtering under alle kørselsforhold.

”GT-versionen af EV6 demonstrerer vores teknologiske lederskab gennem sin kombination af enestående højhastighedsopladning og acceleration som en super sportsvogn. Med vores dedikerede EV-platform er der ikke behov for kompromis mellem inspirerende rummelighed og ydeevne, ”sagde Albert Biermann, President and Head of R&D Division for Hyundai Motor Group.

800V Ultra hurtig opladning

80 procent opladning på bare 18 minutter; ny vehicle-to-load (V2L) funktion

EV6 tilbyder henholdsvis 800V og 400V opladningsfunktioner uden behov for yderligere komponenter eller adaptere. Bilen er i stand til en højhastighedsopladning fra 10 til 80 procent på kun 18 minutter i alle varianter eller en top-op ladning på 100 km rækkevidde på mindre end fire og et halvt minut i kombinationen af 2WD og 77,4 kWh batteri.

Bilens opladningssystem er mere fleksibelt end tidligere generationer af elbiler takket være en integreret ladestyringsenhed (ICCU). ICCU muliggør også en ny V2L-funktion, som er i stand til at tappe energi fra bilens batteri. V2L-funktionen kan levere op til 3,6 kW strøm til eksterne enheder og er som et eksempel i stand til at levere strøm til både et 55” TV og et klimaanlæg samtidigt i mere end 24 timer. Systemet er også i stand til at oplade en anden elbil, hvis det er nødvendigt.

Fra en batteristatus på mindst 35% kan EV6 trække genstande, der vejer op til 1.600 kg. Med V2L-funktionen kan EV6-ejere medbringe alt, hvad de har brug for til et udendørs eventyr med venner og familie – og gøre det hele uden nul emissioner.

Energi genindvinding

Maksimal rækkevidde og effektivitet

EV6 er udstyret med energi-genindvindingsteknologier for at maksimere rækkevidden. Dette inkluderer Kias nyeste generation af energieffektiv varmepumpe. Den fjerner spildvarme fra bilens kølesystem. Dette sikrer, at bilen ved minus syv grader Celsius kan opnå 80% af den rækkevidde, der ville være muligt ved 25 grader Celsius.

EV6 kommer også med den nyeste generation af Kias smarte regenerative bremsesystem, der betjenes af paddle shifters bag rattet, så føreren hurtigt og nemt kan bremse bilen og regenerere kinetisk energi for at maksimere rækkevidden og effektiviteten. Føreren kan vælge mellem seks regenerative bremseniveauer (ingen, 1 til 3, 'i-PEDAL' eller auto-tilstand) afhængigt af det ønskede niveau af energigenindvinding. Systemets køreindstilling, 'i-PEDAL', gør det også muligt for bilen at opsamle den maksimale mængde energi fra bremserne og gør det muligt for føreren at bremse bilen til stilstand uden at skulle træde på bremsepedalen.

Teknologi

Nye opkoblings- og infotainmentfunktioner til EV-tidsalderen

EV6 introducerer en række teknologier, der forbedrer sikkerhed, opkoblingsmuligheder og infotainment. De er designet til at gøre kørslen mere sikker, mere enkel og mindre stressende.

Det højteknologiske infotainment-system inkluderer 12” dobbeltskærm. De buede skærme i EV6 har tynde filmpaneler, der bruger ny konfiguration og avanceret teknologi til at reducere lysets påvirkning. Instrumenteringen og infotainmentsystemet er forbundet som om de var en enhed med et forstærket glas. Det strækker sig fra rattet til midten af bilen og viser en digital klynge foran føreren og infotainmentsystem over midterkonsollen.

EV6 har også et augmentet reality (AR) head-up display-system, der projicerer køre information i bunden af forruden i førerens synsfelt. Systemet viser alarmer fra bilens Advanced Driver Assistance System, detaljer om kørehastighed og navigationsvejledning sving for sving.

Et kraftfuldt Meridian® surroundsystem med 14 højttalere er også tilgængeligt, for første gang i en Kia EV, og leverer en virkelig fordybende lydoplevelse. Audio-systemet med 14 højttalere er konstrueret af eksperterne hos Meridian og har flere af den britiske lydpioners proprietære digitale signalbehandlingsteknologier (DSP). Meridians kernefilosofi er integreret i EV6, der giver kunderne mulighed for at nyde naturlig, naturtro og autentisk lyd på farten.

Højtalersystemet tilbyder også Active Sound Design (ASD), en nyudviklet funktion fra Kia, der giver føreren auditiv feedback på den hastighed, som bilen kører og styres via en speciel brugerflade.

Sikkerhed og komfort

Advanced Driver Assistance systemer med Remote Smart Parking Assist

EV6 tilbyder klasseledende niveauer af sikkerhed og komfort takket være den forbedrede serie af førerassistentsystemer (ADAS). De hjælper med at reducere mange af de iboende farer og belastninger ved kørsel og beskytter passagerer og andre trafikanter på hver køretur.

Safe Exit Assist (SEA) hjælper folk med at undgå kollisioner med bagfra kommende køretøjer, når de forlader bilen. Når føreren åbner døren for at forlade køretøjet, giver systemet en advarsel, hvis der registreres et køretøj, der nærmer sig bagfra. SEA hjælper også med at holde bagdøren lukket via betjening af den elektroniske børnesikring indtil det er sikkert at stige ud.

Lane Following Assist (LFA) hjælper med at centrere bilen på vejbanen. Under kørsel kan LFA aktiveres og deaktiveres med et enkelt tryk på en knap.

Highway Driving Assist 2 (HDA 2) hjælper med at opretholde en indstillet afstand og hastighed til køretøjet foran, når du kører på en motorvej. Den hjælper også med at centrere køretøjet på vejbanen, selv gennem kurver. I tilfælde af et tilstødende køretøj, der kommer tæt på, hjælper HDA 2 med at justere EV6's retning for at undgå enhver mulig risiko for kollision. Fra en bestemt hastighed, kan føreren ved hjælp af HDA 2, blot ved at indikere et vejbaneskift med indikatorstangen, få bilen til at skifte over i den tilsvarende vejbane.

Remote Smart Parking Assist (RSPA) gør det muligt for førerne at køre bilen forlæns eller baglæns ud fra en parkeringsbås via fjernbetjeningen i nøglen. Denne funktion gør det nemmere at stige ind og ud af bilen, når pladsen til parkering er trang, eller hvis en anden bilist parkerer så tæt på bilen, at det ikke er muligt at åbne dørene.

Kias vision

EV6: den første dristige, originale og opfindsomme elbil fra det nye Kia-mærke

EV6 repræsenterer det første skridt for det nyligt transformerede Kia-mærke og dets løfte om at inspirere folk gennem dristigt design, progressiv teknik og innovative og målrettede teknologier. Kias vision er at skabe bæredygtige mobilitetsløsninger, samtidig med at virksomheden starter sin ambitiøse, men alligevel vigtige overgang til et fremtidigt brand for mobilitetsløsninger.

“EV6 er designet til at inspirere enhver køretur ved at tilbyde en instinktiv og naturlig oplevelse, der forbedrer vores kunders hverdag og giver et enkelt, intuitivt og integreret ejerskab” sagde Ho Sung Song, Kias administrerende direktør. "Vores mål er at fortsætte med at inspirere vores kunder omkring det nye Kia-brand."

Emner

Tags


Kia Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 40 ansatte. Kias dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som bakkes op af mærkets unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – fri km i de første 3 år). 

Kias tidlige skridt i forhold til at popularisere elbiler, placerer mærket i spidsen for elektrificeringen af den danske bilpark. Mærket har et bredt modelprogram af elektrificerede bilmodeller, hvilket naturligt medvirker til, at Kia er et af de bedst sælgende elbil-mærker. 

Pressekontakt

Lene Mejdal Iversen

Lene Mejdal Iversen

Pressekontakt PR Koordinator 30912544
Rasmus Aagaard

Rasmus Aagaard

Pressekontakt Director / COO +45 3061 1161

Relateret materiale