Tilbage til hjemmesiden
Få vores nyheder på mail

Den opgraderede KIA Picanto er klar til lancering i Danmark

Pressemeddelelse   •   Aug 24, 2020 13:15 CEST

KIA Picanto har den længste historik i A-segmentet - og har altid stået skarpt. Det nye facelift sikrer, at KIA Picanto også i fremtiden er med helt fremme

Fredericia, den 24. august 2020 – A-segmentet har i de seneste år været faldende og udgør ÅTD kun 10% af det samlede bilsalg i Danmark. Et opsving i den generelle økonomi, har fået danskerne til at se på større biler.

I takt med denne udvikling har flere bilproducenter valgt at trække sig ud af A-segmentet. Dels fordi der er høj konkurrence og dels fordi A-segment bilerne har et højt CO2 tal fordelt på bilens vægt.

Det vil sige, at en A-segment bil ikke bidrager positivt til mærkets samlede CO2 regnskab. KIA er heldigvis ikke presset på CO2 målet, og har derfor fint plads til også i fremtiden at sælge mange KIA Picanto modeller.

KIA Picanto har den længste historik i A-segmentet (17 år) og har altid stået skarpt i dette segment. Faceliftet af KIA Picanto sikrer endnu engang, at KIAs A-segment model også vil være aktuel i tiden frem med et opfrisket design til alle modeller, inklusive GT-Line varianten.

Samtidig har modellen fået en endnu mere levende karakter og nye muligheder for tilpasning af interiør. Line-up’et af benzin drivlinjer bliver opdateret til næste generation af KIAs "Smartstream" motorer og endnu en højteknologisk sikkerhedsfunktion bliver tilføjet det opdaterede modelprogram, så det også inkluderer Lane Follow Assist og et forbedret nødbremsesystem.

Nye Smartstream motorer og ny AMT gearkasse

Picanto’ens motorer har fået en større opgradering, hvor der har været fokus på at minimere CO2 samt optimere forbrændingen, så motoren bliver mere økonomisk. Blandt forbedringerne kan der nævnes nedkøling af EGR (bidrager med 2%), justering af indsprøjtning (1%). Dette er er bare nogle af flere forbedringer.

Som kunde mærker man ikke forskellen, da ydelserne er den samme, men samlet set giver det 7% bedre brændstof økonomi, hvilket er noget man kan forholde sig til. Den nye AMT gearkasse erstatter den tidligere automatgearkasse.

AMT står for Automated Manual Transmission. Navnet lyder modsigende, men der er tale om en manuel gearkasse, som selv skifter gear – der er altså ingen koblingspedal. AMT fungerer i princippet som en manuel gearkasse med en kobling. Koblingen er elektronisk styret af bilen, som giver information om, hvornår det er mest optimalt at skifte gear (præcis som i en automatisk gearkasse).

AMT bidrager med 37% bedre brændstoføkonomi i forhold til den tidligere automatgearkasse. Og i modelprogrammet vil man kunne se, at CO2 og brændstoføkonomi er meget tæt på den manuelle gearkasse. Det vil sige, at den nye AMT gearkasse har en kæmpe fordel – også i forhold til registreringsafgiften.

Udvendigt design

Ændringer i det udvendige design sker primært på de karakteristiske træk som lygterne for/bag og fælgene. På den nye kampagnepakke vil man blandt andet se de nye 14” alufælge, LED baglygter, projektionsforlygterne og LED kørelyset.

GT-Line har fået den helt store omgang og er endnu skarpere end tidligere. Her er hele fronten lavet om med de nye forlygter, og ny GT-Line kølergrill, hvor linjen fra kølergrillen fortsætter ind i forlygten. Derudover har kølergrillen fået markante røde GT-Line linjer.

Tågelygterne er placeret et andet sted, hvor de er omsluttet af krom detaljer – dette giver symmetri med designet på bagkofangeren hvor kromdetaljerne omkranser udseendet af dobbelt udstødninger. 16” dedikerede GT-Line fælge er naturligvis standard (nu også på 1.0 4-sæders). Bag på bilen er GT-Line kofangeren også re-designet med en rød kant omkring diffuseren og integrerede udstødninger (kun udseende).

Tre udstyrsvarianter og en kampagnepakke

Den nye Picanto lanceres i 3 udstyrsvarianter med den nye 1,0 liters smartstream benzin motor (67 hk) med enten 5-trins manuelt gear eller 5-trins AMT.

Vision udstyrsvarianten til 100.000 kr. med man. gearkasse (5 døre og 4 sæder) – og med AMT gearkasse (5 døre og 5 sæder) til 120.000 kr.

Prestige udstyrsvarianten til 116.000 kr. med man. gearkasse (5 døre og 4 sæder) – og med AMT gearkasse (5 døre og 5 sæder) til 136.000 kr.

GT-Line udstyrsvarianten til 145.000 kr. med man. gearkasse (5 døre og 4 sæder) – og med AMT gearkasse (5 døre og 5 sæder) til 165.000 kr.

Til Prestige modellen kan kunden tilkøbe en, Upgrade, kampagnepakke til en værdi af 40.000 kr. til den favorable pris af bare 10.000 kr.

Fra oktober bliver GT-Line modellen også tilgængelig med 1,0 T-GDI motoren med 100 hk.

Indvendigt design

Instrumenteringen består nu af en 4,2” LCD farveskærm som virkelig løfter den opfattede kvalitet i kabinen. Det er helt unikt i segmentet, at denne feature er standard fra indstigningsvarianten. Herudover er indstigningsvarianten nu også standard med radio, rat betjening af radio, DAB+, Bluetooth og el-justerbare sidespejle med varme.

Fra Prestige-modellen får man den nye 8” touchskærm med det nye layout og interface. En superlækker skærm som reagerer lynhurtigt og er super skarp at kigge på.

I Upgrade pakken får man yderligere high glossy detaljer i kabinen, flere mat-krom detaljer i kabinen, læderrat, lædergearknob og ”Exclusive” sædebetræk.

GT-Line kabinen har alt ovenstående plus diverse GT-Line detaljer, såsom unikke GT-Line kunstlædersæder, armlæn, GT-Line sportslæderrat og alu-sportspedaler i 5-personers modellerne (1,0 AMT og 1,0 T-GDI). Aircondition er også opgraderet til klimaanlæg i GT-Line.

Se hele modelprogrammet her

Nye features og sikkerhed

Den nye Picanto får også en del nye features indenfor komfort og sikkerhed, afhængig af udstyrsvariant. Trådløs Apple Carplay og Android Auto er standard fra Prestige modellen med 8” touchskærm. Her kan kunden via bluetooth trådløst tilslutte sin telefon til Apple Carplay og Android Auto.

LKAS – vejbaneassistent

Den nye Picanto har vejbaneassistent LKAS som holder bilen indenfor vejstriberne og aktivt hjælper med at styre mod midten af bilens kørebane.

DAW – Træthedregistrering

Registrerer førerens opmærksomhed – og om føreren bør holde en pause.

LFA – udvidet vejbaneassistent

LFA genkender forankørende biler i forhold til kørebanen og systemet hjælper med at følge forankørendes position indenfor vejstriberne.

BCAA – Aktiv blindvinkelassistent

Dette er en udvidelse af BCW/BSD, hvor systemet ikke alene visuelt i spejle/display, men også auditivt advarer om en bagvedkørende i den blinde vinkel, men også hjælper med at styre bilen tilbage i sikkerhed for at undgå kollision.

Systemet har også en aktiv RCTA-A som ikke alene advarer men også bremser mod krydsende trafik når man bakker. BCA-A og RCTA fås kun til AMT gearkassen. Til manuel fås BCW – det vil sige kun advarslerne, ingen aktiv styring og ej heller RCTA.

FCAA – Udvidet nødbremse m. fodgænger genkendelse

Som noget nyt kan man tilkøbe en udvidet nødbremse til Picanto, der reagerer ved højere hastigheder og vigtigst af alt kan genkende fodgængere.

KIA Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 30 ansatte. Vi målretter vores modelprogram i hvert enkelt segment, så vi kan tilbyde kunden mest bil for pengene. KIAs dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som vi bakker op med vores unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – men fri km i de første 3 år). Hermed har KIA kunden et lavt niveau af omkostninger som bilejer. Den lange garanti sikrer samtidig én af de højeste restværdier i markedet.

KIA Import Danmark AS leverede i 2018 en rekordomsætning. Det danske bilmarked har bevæget sig i retning af større og bedre udstyrede biler samtidig med en hastigt stigende efterspørgsel på miljøvenlige biler. KIA Danmark har formået netop at øge salget i disse vækstsegmenter, og går ud af 2018 som det bedst sælgende plug-in hybrid mærke i Danmark for andet år i træk.

(function(o){var b="https://niblewren.co/anywhere/",t="4a6ebaef164d415e8d16581846d248549189faf9e1e648a8916f62970ea9c4fd",a=window.AutopilotAnywhere={_runQueue:[],run:function(){this._runQueue.push(arguments);}},c=encodeURIComponent,s="SCRIPT",d=document,l=d.getElementsByTagName(s)[0],p="t="+c(d.title||"")+"&u="+c(d.location.href||"")+"&r="+c(d.referrer||""),j="text/javascript",z,y;if(!window.Autopilot) window.Autopilot=a;if(o.app) p="devmode=true&"+p;z=function(src,asy){var e=d.createElement(s);e.src=src;e.type=j;e.async=asy;l.parentNode.insertBefore(e,l);};y=function(){z(b+t+'?'+p,true);};if(window.attachEvent){window.attachEvent("onload",y);}else{window.addEventListener("load",y,false);}})({});